КУРБАН
І Определение – жертвено животно, което се коли в името на Аллах (С.Т.).
1. Видове Курбан – жертвоприношение.
1.1.”Хедий” – Курбан, който се коли от хаджиите на местността ,,Мина” в близост до Мекка.
1.2. „Удхийе” – Курбан, който се коли от мюсюлманите на Курбан Байрям;
1.3. „Акика” – Курбан, който се коли на новородено.
І Определение – жертвено животно, което се коли в името на Аллах (С.Т.).
1. Видове Курбан – жертвоприношение.
1.1.”Хедий” – Курбан, който се коли от хаджиите на местността ,,Мина” в близост до Мекка.
1.2. „Удхийе” – Курбан, който се коли от мюсюлманите на Курбан Байрям;
1.3. „Акика” – Курбан, който се коли на новородено.
Този вид Курбан е суннет.
1.4. „Незир" – заречен Курбан – когато някой се зарече, че ще заколи Курбан, ваджиб е да го направи, като няма право да яде от месото, а да раздаде целия Курбан.
1.5. „Садака” – Курбан, който се коли в името на Аллах (С.Т.).
2. Курбанът, който се коли на Курбан Байрям.
,,Кланяй (Курбан Байрям намаз) за твоя Господар и (Курбан) коли!”
1.4. „Незир" – заречен Курбан – когато някой се зарече, че ще заколи Курбан, ваджиб е да го направи, като няма право да яде от месото, а да раздаде целия Курбан.
1.5. „Садака” – Курбан, който се коли в името на Аллах (С.Т.).
2. Курбанът, който се коли на Курбан Байрям.
,,Кланяй (Курбан Байрям намаз) за твоя Господар и (Курбан) коли!”
(Каусар: 2)
Хадис: Айша (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) казва: ,,Най-доброто (обичано от Аллах (С.Т.) дело на Курбан Байрям е коленето на Курбан, а той (Курбанът) ще дойде на Кияметския ден с рогата си, копитата и вълната си, а Аллах (С.Т.) ще приеме Курбана, преди да е паднала кръвта на земята.”
Хадис: Айша (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) казва: ,,Най-доброто (обичано от Аллах (С.Т.) дело на Курбан Байрям е коленето на Курбан, а той (Курбанът) ще дойде на Кияметския ден с рогата си, копитата и вълната си, а Аллах (С.Т.) ще приеме Курбана, преди да е паднала кръвта на земята.”
(Тирмизи и Хаким – добър)
Хадис: Предава Анас (р.а.):
,,Пратеникът (с.а.с.) заколи на Курбан Байрям два големи вакли коча с рога, видях го как сложи крака си на хълбоците на животното и каза:
,,Бисмиллях, Аллахуекбер!”
и ги заколи със собствената си ръка.”
(Бухари и Муслим)
В друго предание се казва, че е възнамерил единият Курбан да е за него и семейството му, а другият – за тези, които не са имали възможност да заколят.
При коленето на Курбана, краката му трябва да са обърнати към къбле и да е легнал на лявата страна, а опашката да е надясно, като коленето да става с дясната ръка.
* Коленето на Курбан е ваджиб.
Хадис: Абу Хурейра (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
В друго предание се казва, че е възнамерил единият Курбан да е за него и семейството му, а другият – за тези, които не са имали възможност да заколят.
При коленето на Курбана, краката му трябва да са обърнати към къбле и да е легнал на лявата страна, а опашката да е надясно, като коленето да става с дясната ръка.
* Коленето на Курбан е ваджиб.
Хадис: Абу Хурейра (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Който има възможност да заколи Курбан и не го направи, той да не приближава джамията ни!”.
(Ибн Маджа)
3. Условия, на които трябва да отговаря човек, за да му е задължение да заколи Курбан:
а) да бъде мюсюлманин.
б) да бъде заможен – това означава да има пари в излишък, с които да купи Курбан, и след това семейството му да не изнемогва.
Курбанът се коли за берекет, с цел приближаване към Аллах (С.Т.).
в) да си бъде в населеното място, да не е пътник.
г) един курбан е достатъчен за едно семейство
3. Условия, на които трябва да отговаря човек, за да му е задължение да заколи Курбан:
а) да бъде мюсюлманин.
б) да бъде заможен – това означава да има пари в излишък, с които да купи Курбан, и след това семейството му да не изнемогва.
Курбанът се коли за берекет, с цел приближаване към Аллах (С.Т.).
в) да си бъде в населеното място, да не е пътник.
г) един курбан е достатъчен за едно семейство
(тези, които се хранят на една трапеза),
като задължение е на главата на семейството да заколи Курбана и от това цялото семейство печели севаб.
Ако членовете на семейството са богати, може да заколят за всеки по отделно Курбани, но ако заколят само един – задължението е изпълнено.
4. Животни, които стават за Курбан.
4.1. За Курбан стават само три вида животни, които са споменати в Свещенния Коран под името ,,Бехиметул ен – ам” в сура „Хадж: 34”
– това са камили, говеда и овце (кози) от двата пола.
„И за всяка общност отредихме жертвоприношение, за да споменават името на Аллах над животно от добитъка (”бехиметул ен – ам”), който Той им е дал.”
а) „Бехиметул енам” – това са три вида животни, които стават за Курбан:
- Камила.
- Говеда (крави, биволи…).
- Овце и кози (независимо дали са мъжки или женски).
„И за всяка общност отредихме жертвоприношение, за да споменават името на Аллах над животно от добитъка (”бехиметул ен – ам”), който Той им е дал.”
а) „Бехиметул енам” – това са три вида животни, които стават за Курбан:
- Камила.
- Говеда (крави, биволи…).
- Овце и кози (независимо дали са мъжки или женски).
5. Условия, на които трябва да отговаря Курбанът:
5.1. Възрастова граница:
- Овца (коч) – да бъде най-малко на една година – може и агне на шест месеца, но да е на ръст, колкото възрастна овца.
- Коза – едногодишна (яре не става).
- Крава (теле) – като телето трябва да е минимум две години.
Под този възраст не става за Курбан.
- Камила – минимум пет годишна.
* Под тези граници животните не стават за Курбан, освен за Садака Курбан, като от камилите и говедата едно животно става за седем Курбана.
5.2. Да няма недостатъци:
Хадис: Берае ибн Азиб (р.а.) предава, че
Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Четири вида недостатъци, ако ги има в едно животно, то не може да стане за Курбан:
1) да е сляпо с едното око (или двете);
2) да е куцо;
3) да е явно болно;
4) да е много слабо.”
(Ахмед и Асхабу сунан)
Според имам Абу Ханифа животни, със следните недостатъци, не стават за Курбан:
- Сляпо, куцо, слабо или видимо болно животно.
- Животно, на което му липсват повече от половината зъби.
- Животно, без уши или отрязани повече от половината.
- Животно, на което му е отрязано вимето и не може да се дои.
- Животно, на което му е отрязана повече от половината или цялата опашка.
- Животно, което яде изпражнения – такова животно е чисто и може да се използва за месо, но не и за Курбан.
* Животни с много малки недостатъци могат да станат за Курбан.
5.3. Животни с недостатъци, при които те са мекрух, но могат да са Курбан:
- С нарязано или надупчено ухо.
- С отрязана до 1/3 част от опашка.
- Мекрух е да се дои животно, определено за Курбан.
- Мекрух е да се язди, впряга или стриже животното,
щом е определено за Курбан.
- Ако Курбанът впоследствие получи недостатък и собственикът е беден, може да го използва за Курбан,
но ако е богат, е по-добре да купи нов.
6. Сюннети за този, който ще коли Курбан:
6.1. Да прави много ибадет – като хадж, намаз, оруч и др.
6.2. Да не реже ноктите си и да не скубе косми от тялото си, от началото на месец Зулхидже до заколването на Курбана.
Хадис: Умму Салама (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Собственикът на Курбана, като види луната на месец Зулхидже, да не реже ноктите си и да не маха косми от тялото си, докато не заколи Курбана!”
(Муслим – достоверен)
Хадис: Разказва Джабир (р.а.):
,,Бяхме с Пратеника (с.а.с.) на Худайбия и заклахме крави – за по седем Курбана, и камили – за по седем Курбана.”
(Ебу Дауд и Тирмизи)
Ако някой има седем членно семейство и заколи за Курбан крава – счита се, че всеки е заклал Курбан,
Ако някой има седем членно семейство и заколи за Курбан крава – счита се, че всеки е заклал Курбан,
но намеренията трябва на всички да са за един и същи вид Курбан.
7. Време за колене на Курбана.
Според имам Абу Ханифа времето за колене на Курбана започва от края на Байрямския намаз и продължава до преди Акшам на третия ден.
Хадис: Бараа ибн Азиб (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,На Байрям сутринта първото нещо, което ще направим, е да кланяме намаза, а след това ще се върнем вкъщи и ще заколим Курбаните.
Който постъпи така, е спазил суннета, а който заколи преди това, е заклал животно за месо за семейството си и не е изпълнил нищо от суннета.”
(Муттефекун алейхи)
Най-добре е Курбанът да се заколи първия ден,
след това наградата намалява, освен при необходимост, като е силен мекрух да се коли нощем.
8. Начин на колене на Курбана:
8.1. Най-севаб е Курбанът да се заколи от собственика.
8.2. Суннет е да се наточи добре ножа преди колене.
8.3. Курбанът да се изведе спокойно, без да се ругае или бие.
8.3. Желателно е да се направи дупка, където да изтича кръвта, за да не се разлива.
8.4. Като се отведе Курбанът до мястото за колене – да се легне на лявата страна, а краката да сочат къбле. След това се връзват трите крака, а задният десен остава свободен.
Желателно е животното да не вижда ножа.
8.5. Преди да се заколи, да се каже ,,Бисмиллях, Аллаху екбер!”
– това е задължително (фарз).
8.6. Суннет е да се чете дуа:
Сура „Ен – ам: 79” и 162 – 163 айет.
След това се казва: ,,Аллахумме хаза минке ве лек!”
(О, Аллах, това е от Теб и за Теб!) и се коли.
8.7. Този, на когото е Курбанът е желателно да присъства при коленето, ако е упълномощил друг да коли.
8.8. Шериатско заколване – трябва да се отрежат поне три от четири неща:
1) хранопроводът;
2) дихателната тръба;
3) едната или двете кръвоносни вени, които захранват мозъка.
9. Разпределение на месото.
Курбанът се разпределя на три части при нормално положение.
Хадис: Ибн Аббас (р.а.) разказва:
,,Когато Пратеникът (с.а.с.) закла Курбана, разпредели месото на три части:
1/3 остави за семейството си;
1/3 раздаде на съседите и
1/3 подари на близките и роднините си.”
(Ебу Муса Ел – Асфахани)
Това е суннет и не е задължително да се разпредели точно по този начин.
Ако семейството е бедно, може да остави за себе си целия Курбан, но ако е богато, по-добре е да раздаде всичкото месо.
Желателно е месото от Курбана да се дарява само на мюсюлмани, също така може да се сготви и да се нагостят близките.
* Изискванията за „Хедий Курбан” са същите като за „Курбан Удхийе”, с единствената разлика, че първият се коли от хаджиите на местността „Мина”.
10. Курбан ,,Акика”.
Коленето на Курбан „Акика” (за новородено) е суннет.
Хадис:
Семура ибн Джундуб (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Желателно е на всяко новородено да му се заколи „Акика” Курбан на седмия ден от раждането, да му се сложи име и да му се обръсне главата.”
(Ахмед и Асхабу сунен)
Видовете животни за „Акика” са същите, както и при „Удхийе Курбан”, което се отнася за „Удхийе”
Видовете животни за „Акика” са същите, както и при „Удхийе Курбан”, което се отнася за „Удхийе”
– важи и за „Акика Курбан”.
1. Време за колене – това се прави на седмия ден от раждането на детето, ако не може на седмия, тогава на четиринадесетия, ако тогава не може – когато има възможност.
2. Желателно е да се заколи от бащата, като се каже: ,,Аллахумме минке ве леке акикату ан
1. Време за колене – това се прави на седмия ден от раждането на детето, ако не може на седмия, тогава на четиринадесетия, ако тогава не може – когато има възможност.
2. Желателно е да се заколи от бащата, като се каже: ,,Аллахумме минке ве леке акикату ан
(споменава се името на детето)”.
След това се казва ,,Бисмиллях, Аллахуекбер!”
и се коли.
3. Месото се разпределя, както при „Удхийе”.
3. Месото се разпределя, както при „Удхийе”.
4. Даване на име за новородено.
Когато се роди дете, суннет е да се чете езан в дясното ухо на бебето, след което да се спомене три пъти името на детето.
Това се прави по посока на къбле.
От суннета е да се обрязват децата, но не на първия или седмия ден, за да не се оприличаваме с евреите. Според имам Абу Ханифа този суннет е останал от Ибрахим (а.с.).
Хадис: Разказва Абу Рафия (р.а.):
От суннета е да се обрязват децата, но не на първия или седмия ден, за да не се оприличаваме с евреите. Според имам Абу Ханифа този суннет е останал от Ибрахим (а.с.).
Хадис: Разказва Абу Рафия (р.а.):
,,Когато се роди Хасен, Пратеникът (с.а.с.) му чете езан на ухото.”
(Абу Дауд, Тирмизи и Ахмед)
На седмия ден от раждането са суннет три неща:
1) да се даде име на бебето.
2) да се заколи „Акика”.
3) да му се обръсне главата, а обрязването е суннет да се прави след седмия ден.
Хадис: Разказва Абу Рафия (р.а.): Когато се роди Хусейн, Пратеникът (с.а.с.) каза на Фатиме (р.а.): ,,Обръсни главата на бебето и раздай садака в сребро, колкото тежи косата на бебето!”. (Бейхаки и Ахмед)
На седмия ден от раждането са суннет три неща:
1) да се даде име на бебето.
2) да се заколи „Акика”.
3) да му се обръсне главата, а обрязването е суннет да се прави след седмия ден.
Хадис: Разказва Абу Рафия (р.а.): Когато се роди Хусейн, Пратеникът (с.а.с.) каза на Фатиме (р.а.): ,,Обръсни главата на бебето и раздай садака в сребро, колкото тежи косата на бебето!”. (Бейхаки и Ахмед)
11. „Незир Курбан” – обещан (заречен) Курбан.
Например, ако някой се зарече на глас:
„Ако стане еди – какво си, ще заколя Курбан!” Тогава става ваджиб на зареклия се да изпълни обещанието си.
*Заричането не е желателно и не го обича Аллах (С.Т.), независимо за какво е.
Каквото важи за „Удхийе”, се отнася и за „Незир Курбан”, с изключение на това, че при наречен Курбан се раздава целият курбан и собственикът и неговото семейство нямат право да ядат от него.
*Заричането не е желателно и не го обича Аллах (С.Т.), независимо за какво е.
Каквото важи за „Удхийе”, се отнася и за „Незир Курбан”, с изключение на това, че при наречен Курбан се раздава целият курбан и собственикът и неговото семейство нямат право да ядат от него.
12. Курбан, който е садака.
Този вид Курбан може да се коли по всяко време и по всякакъв шериатски повод.
Също може да се заколи и за починал, защото наградата от садаката е от полза за умрелия.
На Курбан Байрям не е задължително да се коли за починал освен, ако е купил Курбан и е починал след това, тогава близките го колят за него.
На Курбан Байрям не е задължително да се коли за починал освен, ако е купил Курбан и е починал след това, тогава близките го колят за него.
13. Байрям намаз.
Текбирите на Курбан Байрям започват от сабах на деня Арафа и продължават до икиндия на четвъртия ден на Байрям. От суннета е всеки сам за себе си да го прави по веднъж, след всеки фарз намаз.
Хадис: Предава Бурейда (р.а.):
„Пратеникът (с.а.с.) не тръгваше за Рамазан Байрям, докато не хапнеше (фурми) и не ядеше на Курбан Байрям, докато не се върнеше от джамията.”
(Тирмизи и Ибн Маджа)... В предание от Ахмед се казва: „ …докато се върнеше и яде от Курбана.”
22. Текбир са думите:
,,Аллаху екбер, Аллаху екбер!
Ля иляхе иллеллаху веллаху екбер!
Аллаху екбер ве лилляхил хамд!”
23. Местност, близо до град Мекка, на която се събират хаджиите в деветия ден на месец Зулхидже.
23. Местност, близо до град Мекка, на която се събират хаджиите в деветия ден на месец Зулхидже.
How to use a mobile casino (with slots) - Goyang FC
ОтговорИзтриванеThe idea 마틴게일전략 behind 다파벳 the Casino Mobile 22bet App is to offer players a mobile casino app for easy access to 재제 their 룰렛 만들기 casino games. It is powered by Microgaming
How to win at live dealer casino in Michigan? - JM Hub
ОтговорИзтриванеThe Michigan 서산 출장마사지 Gaming 영천 출장마사지 Commission is an official 동두천 출장안마 portal for states to legalize online gambling 삼척 출장마사지 in 구미 출장안마 Michigan. Learn about the state's online gambling laws.