"И дълг на хората към Аллах е поклонението Хадж при Дома (Кааба) – за онзи, който може да отиде."(Сура Али Имран: 97)
По волята на Аллах Теаля и благодарение на помощта, оказана от държавния глава на Саудитска Арабия, Главно мюфтийство на мюсюлманите в Република България успя да организира Хадж през 1998 г. за 266 хаджии. Набраните от 96 човека средства за Хадж бяха върнати на вносителите.
Такова мащабно мероприятие беше осъществено за първи път в историята на българските мюсюлмани. И тази година главно мюфтийство организира Хадж със самолет и с автобуси, изпратени са писма до различни институции и религиозни дейци за подпомагане на българските хаджии.
Създаването на традиция в това отношение представлява голяма радост както за всеки индивид и семейство; така и за мюсюлманската общност. На вниманието на кандидат хаджиите предлагаме кратко описание на Хадж и Умра.
Хадж – представлява целенасочено посещение на свещените за мюсюлманите места в определено време (месец Зилхиджджа) и спазване за целта обреди.
Умра – представлява целенасочено посещение на светите места извън месеца за Хадж, спазвайки предписани обреди.
ЗА КОИ Е ЗАДЪЛЖЕНИЕ ХАДЖА
За да бъде задължително изпълнението на Хадж за определен човек е необходимо да са налице следните условия:
1. Да е мюсюлманин.
2. Да е на зряла възраст според Шериата.
На децата не е задължение. Ако изпълнят Хадж като деца и след настъпване в зряла възраст за тях се изпълняват условията за Хаджът, те трябва да го извършат наново.
3. Да не е с умствени увреждания. За притежаващите такива Хаджът не е задължение.
4. Да притежава необходимите средства за осъществяване на Хадж. На бедните по Шериат не е задължение.
5. Да остави необходимите средства за препитание на семейството по времето на своето отсъствие.
(Ихрам означава навлизане в забрана. За хаджиите има специални забрани, които влизат в сила след навлизането в определена зона, в рамките на която мъжете се увиват в две парчета плат. При навлизането в тази зона има подстъпи наречени „Микат". Специалните забрани влизат в сила след преминаването на микат и важат до извършване на определени обреди. Също така има и частично отпадане на някои забрани след извършване на някои от обредите.
След встъпване в Ихрам за хаджията са забранени: скубане на косми, стрижене, подстригване, бръснене, рязане на нокти, ловуване, късане на зеленина, обличане на шити дрехи (само за мъжете), парфюмиране (при обличане на Ихрам може). Мъжете нямат право да покриват главите си (чадърът не пречи), взимането на изгубени и паднали вещи, освен за да бъдат върнати на собственика, сключване на брак, полов контакт. Тези забрани са валидни до извършването на известни обреди.
Как се извършва Хадж и Умра
„И зови хората за поклонението Хадж! Ще идват при теб и пеш, и върху изнемощели камили. И ще идват от всякакви далечни пътища."
(Сура Хадж: 27)
КАК СЕ ИЗВЪРШВА ХАДЖ И УМРА
Поклонението Хадж се разделя на три вида:
Хадж Таматту, Хадж Къран, Хадж Ифрад.
- Хадж Таматту: Това е хаджът, който се извършва след като през месеците за хадж (Шаууал, Зилкаде и първите десет дни на Зилхиджджа) се навлезе в ихрам – специалното облекло и след приключване на умра, облеклото се съблече, а когато наближи времето за хадж на осмия ден от месец Зилхиджджа се отиде на някое от местата за обличане на ихрам и наново с намерение за хадж се облече това облекло.
- Хадж Къран: Това е при който с навлизането в ихрам се извършва и умра и хадж. При това положение хаджията не може да снеме ихрама преди деня на празника. Или пък хаджията облече ихрам с намерение за умра и непосредствено преди обиколките (тауаф) добавя и намерението си за хадж. Възжелава да извърши и хадж, без да сваля облеклото.
- Хадж Ифрад: На мястото на обличане на ихрам хаджията възнамерява да извърши само хадж и с това намерение се облича. Ако има курбан, той не снема облеклото до деня на празника (до байрам). Ако няма курбан, позволено е да превърне хаджа в умра. При това той прави обиколките около Кааба, извършва Сай (ходенето между Сафа и Маруа), бръсне се или си намалява косата и снема ихрама. Така той извършва хадж по начина, по който Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) е научил онези, които нямат курбан. Ето така онези, които нямат курбан, могат да превърнат хаджа в умра.
- За онези, които нямат курбан най- добрият хадж е Таматту, защото Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) е повелил това и на сподвижниците си.
КАК СЕ ИЗВЪРШВА ПОКЛОНЕНИЕТО УМРА?
1. Когато пристигнеш на Микат (Мястото където се облича специалната одежда ихрам), избаняй се, парфюмирай се по възможност и след това облечи ихрама, добре е ихрамът да бъде бял. Жената може да облече облекло, с цвят по желание. Не трябва обаче да й се виждат украшенията. След това започни да извършваш телбийа: „Леббейк Аллахумма леббейк, леббеике ля шерика леке леббейк, иннал хамда уанниамета лека уал мулк, ля шерика лек."
Мъжете го изричат гласно, а жените скрито. Старай се да правиш много зикир (да споменаваш Аллах), да търсиш опрощение от Аллах, съблюдавай доброто и се предпазвай от лошото.
2. Когато пристигнеш в Мекка, направи седем обиколки около Кааба, започвай обиколките от Хаджери асуад и пак там ги приключвай. По време на обиколките споменавай Аллах, прави зикир и дуа по желание. В края на всяка обиколка е най-добре да казваш: „Раббена атина фи-д-дуня хасенетен уа фил ахирати хасенетен уекина азабеннар.”
- След това, ако е възможно, отслужи две части молитва зад Маками Ибрахим, но и да си далеч оттам, няма вреда за молитвата. Ако там е трудно да извършиш молитва, извърши я на друго място в джамията.
3. Отиди на Сафа, изкачи се на възвишението и застани срещу Кааба, и вдигайки ръце, благодари на Аллах, възвиши го (Аллаху акбар), отправи дуа. От сунната на Пратеника (салляллаху алейхи уе селлем), е дуата да се отправя три пъти. Три пъти: „Ля иляха иллаллаху уахдеху ля шерика лех лехул мулку уе лехул хамду уехуа аля кулли шейин кадир." „Ля илаха иллаллаху уахдаху анджаза уахдах, уа насара абдах уа хамазал ахзаба уахдах." Няма вреда, ако го изречеш и по-малко от три пъти.
- След това, слизайки от Сафа, започни седемте обхода (Сай). Помежду двата зелени стълба върви бързешком. Изкачи се на Маруа, изкажи благодарност на Всевишния Аллах и ако е възможно, изречи и тук онова, което си изрекъл на Сафа.
- За обиколките (Тауаф) и обхода (Сай) няма специални споменавания (зикир) и дуа. По време на обиколките и обхода се изрича дуа по желание или се чете коран. Когато се отправя дуа, да се обръща повече внимание да бъде от сунната, както Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) е отправял дуа.
4. Когато приключиш обхода, острижи се или намали косата си. С това приключва посещението ти (умра) и оттук натам за теб е позволено онова, което ти се забранява с обличането на одеждата ихрам.
- Ако извършваш хадж Таматту през дните на байрама, е необходимо да заколиш курбан. Ако не намериш възможност да заколиш курбан, трябва да говееш десет дни – три по време на хаджа и седем след като се върнеш.
- Ако извършваш хадж Таматту и Къран, по-добре с да говееш трите дена преди деня Арафа.
КАК СЕ ИЗВЪРШВА ПОКЛОНЕНИЕТО ХАДЖ?
1. Ако ще извършваш хадж Ирфад или Къран на Микат, облечи ихрам.
- Ако си вътре в зоната на Микат, облечи ихрам, изричайки намерението си за вида на хаджа, на мястото, където се намираш.
- Ако извършваш хадж Таматту в деня Таруийа, облечи ихрам там, където се намираш. Както и преди беше пояснено, денят Таруийа се нарича осмият ден от месец Зилхиджджа.
- Преди да облечеш ихрам, се избаняй и ако имаш възможност се парфюмирай и облечи ихрам. С намерение за хадж изречи: „Леббейк Аллахумма леббейк, леббейке ля шерике леке леббейк, иннал хамда уанниамета леке уал мулк. Ля шерика лек."
2. Отиди на Мина и там поотделно във времената им изпълни обедната, вечерната, нощната и утринната молитви. Изпълни по две части онези, които са съставени от по четири части.
3. На деветия ден от месец Зилхиджджа, след изгрева в смирение и сериозност тръгни за Арафат. Стреми се да не потискаш братята си хаджии. На Арафат на обедната молитва ще изпълниш заедно и обедната и следобедната молитви. За двете се чете един азан, но за всяка по отделно се прави камет. Изпълняват се по две части.
- Бъди крайно внимателен да си в границите на Арафат и отправяй дуа. Арафат е място, където се престоява. Стой там до залез слънце.
4. След залез слънце в смирение и сериозност тръгни за Музделифе с телбийе. Не смущавай и не пречи на братята си мюсюлмани. Когато пристигнеш на Музделифа, пак с един азан и камет за всяка поотделно отслужи вечерната и нощната молитви. Остани там до утринната молитва и отслужи утринната молитва. Както Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) е правил с вдигнати ръце, споменавай много Аллах и отправяй дуа обърнат към Кааба.
5. Преди изгрев, изричайки телбийе тръгни към Мина. Ако имаш причина, като жените и немощните, можеш да тръгнеш и след средата на нощта към Мина. Събери само седем малки камъчета на Муздалифа, за да ги хвърлиш на Джамра Акаба. Другите камъчета ще ги събереш на Мина. Можеш да събереш на Мина и седемте камъчета, които ще хвърлиш при Джамра Акаба. За това няма никаква пречка.
6. Когато отидеш на Мина, направи следното:
A) Хвърли срещу най-близкото към Мекка Джамра седем камъчета едно след друго. При всяко хвърляне казвай: „Бисмилляхи Аллахуакбар."
Б) Ако е необходимо да колиш курбан – заколи. Яж и ти, храни и бедните.
B) Острижи или намали косата си. По-добре е да се острижеш или обръснеш. Жените отрязват от косите си колкото върха на пръст.
С хвърлянето на камъчетата, бръсненето или намаляването на косата ти си навлязъл в първите позволения след обличането на ихрам. Можеш да се освободиш от задължителното до момента облекло и освен половата близост със съпругата, всичко друго, което ти беше забранено с обличането на ихрам, вече ти е позволено.
7. След това отиди в Мина и направи тауаф (ифада-обиколки на посещението). Ако извършваш хадж Таматту или извършил хадж Къран или Ифран след тауафа Кудум и не си сторил обхода (Сай), стори го. И така оттук нататък и близостта със съпругата ти е позволена.
Тауафа Ифада е позволено да се извърши и за след дните на Мина, а отиването към Мекка да стане след хвърлянето на камъчетата.
8. След като в деня на байрама извършиш Тауаф Ифада, пак се върни на Мина и остани там през 11, 12, 13 нощ на месец Зилхаджджа, така наречените нощи Ташрик. Можеш да останеш там и две нощи.
9. През двата или през трите нощи, в които останеш на Мина, хвърли камъчетата и към трите Джамра. Започни от Джамра, която е най-далеч от Мекка. След това по ред хвърли и към другите две. Когато хвърляш камъчетата, изричай „Аллахуакбар".
Ако останеш на Мина само два дни, необходимо е да напуснеш Мина преди залеза на слънцето. В противен случай оставаш и третия ден и тогава извършваш замерването. По-добре е да прекараш и третата нощ на Мина.
Болните и немощните могат да упълномощят друг да изпълни замерването вместо тях. Упълномощеният първо хвърля за себе си, а след това и за онзи, който го е упълномощил.
10. След като изпълниш изискванията по хаджа, извърши прощален Тауаф (прощални обиколки) около Кааба. Необходимо е всеки да направи тези обиколки. Жените в родилно или месечно неразположение са извинени.
По волята на Аллах Теаля и благодарение на помощта, оказана от държавния глава на Саудитска Арабия, Главно мюфтийство на мюсюлманите в Република България успя да организира Хадж през 1998 г. за 266 хаджии. Набраните от 96 човека средства за Хадж бяха върнати на вносителите.
Такова мащабно мероприятие беше осъществено за първи път в историята на българските мюсюлмани. И тази година главно мюфтийство организира Хадж със самолет и с автобуси, изпратени са писма до различни институции и религиозни дейци за подпомагане на българските хаджии.
Създаването на традиция в това отношение представлява голяма радост както за всеки индивид и семейство; така и за мюсюлманската общност. На вниманието на кандидат хаджиите предлагаме кратко описание на Хадж и Умра.
Хадж – представлява целенасочено посещение на свещените за мюсюлманите места в определено време (месец Зилхиджджа) и спазване за целта обреди.
Умра – представлява целенасочено посещение на светите места извън месеца за Хадж, спазвайки предписани обреди.
ЗА КОИ Е ЗАДЪЛЖЕНИЕ ХАДЖА
За да бъде задължително изпълнението на Хадж за определен човек е необходимо да са налице следните условия:
1. Да е мюсюлманин.
2. Да е на зряла възраст според Шериата.
На децата не е задължение. Ако изпълнят Хадж като деца и след настъпване в зряла възраст за тях се изпълняват условията за Хаджът, те трябва да го извършат наново.
3. Да не е с умствени увреждания. За притежаващите такива Хаджът не е задължение.
4. Да притежава необходимите средства за осъществяване на Хадж. На бедните по Шериат не е задължение.
5. Да остави необходимите средства за препитание на семейството по времето на своето отсъствие.
(Ихрам означава навлизане в забрана. За хаджиите има специални забрани, които влизат в сила след навлизането в определена зона, в рамките на която мъжете се увиват в две парчета плат. При навлизането в тази зона има подстъпи наречени „Микат". Специалните забрани влизат в сила след преминаването на микат и важат до извършване на определени обреди. Също така има и частично отпадане на някои забрани след извършване на някои от обредите.
След встъпване в Ихрам за хаджията са забранени: скубане на косми, стрижене, подстригване, бръснене, рязане на нокти, ловуване, късане на зеленина, обличане на шити дрехи (само за мъжете), парфюмиране (при обличане на Ихрам може). Мъжете нямат право да покриват главите си (чадърът не пречи), взимането на изгубени и паднали вещи, освен за да бъдат върнати на собственика, сключване на брак, полов контакт. Тези забрани са валидни до извършването на известни обреди.
Как се извършва Хадж и Умра
„И зови хората за поклонението Хадж! Ще идват при теб и пеш, и върху изнемощели камили. И ще идват от всякакви далечни пътища."
(Сура Хадж: 27)
КАК СЕ ИЗВЪРШВА ХАДЖ И УМРА
Поклонението Хадж се разделя на три вида:
Хадж Таматту, Хадж Къран, Хадж Ифрад.
- Хадж Таматту: Това е хаджът, който се извършва след като през месеците за хадж (Шаууал, Зилкаде и първите десет дни на Зилхиджджа) се навлезе в ихрам – специалното облекло и след приключване на умра, облеклото се съблече, а когато наближи времето за хадж на осмия ден от месец Зилхиджджа се отиде на някое от местата за обличане на ихрам и наново с намерение за хадж се облече това облекло.
- Хадж Къран: Това е при който с навлизането в ихрам се извършва и умра и хадж. При това положение хаджията не може да снеме ихрама преди деня на празника. Или пък хаджията облече ихрам с намерение за умра и непосредствено преди обиколките (тауаф) добавя и намерението си за хадж. Възжелава да извърши и хадж, без да сваля облеклото.
- Хадж Ифрад: На мястото на обличане на ихрам хаджията възнамерява да извърши само хадж и с това намерение се облича. Ако има курбан, той не снема облеклото до деня на празника (до байрам). Ако няма курбан, позволено е да превърне хаджа в умра. При това той прави обиколките около Кааба, извършва Сай (ходенето между Сафа и Маруа), бръсне се или си намалява косата и снема ихрама. Така той извършва хадж по начина, по който Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) е научил онези, които нямат курбан. Ето така онези, които нямат курбан, могат да превърнат хаджа в умра.
- За онези, които нямат курбан най- добрият хадж е Таматту, защото Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) е повелил това и на сподвижниците си.
КАК СЕ ИЗВЪРШВА ПОКЛОНЕНИЕТО УМРА?
1. Когато пристигнеш на Микат (Мястото където се облича специалната одежда ихрам), избаняй се, парфюмирай се по възможност и след това облечи ихрама, добре е ихрамът да бъде бял. Жената може да облече облекло, с цвят по желание. Не трябва обаче да й се виждат украшенията. След това започни да извършваш телбийа: „Леббейк Аллахумма леббейк, леббеике ля шерика леке леббейк, иннал хамда уанниамета лека уал мулк, ля шерика лек."
Мъжете го изричат гласно, а жените скрито. Старай се да правиш много зикир (да споменаваш Аллах), да търсиш опрощение от Аллах, съблюдавай доброто и се предпазвай от лошото.
2. Когато пристигнеш в Мекка, направи седем обиколки около Кааба, започвай обиколките от Хаджери асуад и пак там ги приключвай. По време на обиколките споменавай Аллах, прави зикир и дуа по желание. В края на всяка обиколка е най-добре да казваш: „Раббена атина фи-д-дуня хасенетен уа фил ахирати хасенетен уекина азабеннар.”
- След това, ако е възможно, отслужи две части молитва зад Маками Ибрахим, но и да си далеч оттам, няма вреда за молитвата. Ако там е трудно да извършиш молитва, извърши я на друго място в джамията.
3. Отиди на Сафа, изкачи се на възвишението и застани срещу Кааба, и вдигайки ръце, благодари на Аллах, възвиши го (Аллаху акбар), отправи дуа. От сунната на Пратеника (салляллаху алейхи уе селлем), е дуата да се отправя три пъти. Три пъти: „Ля иляха иллаллаху уахдеху ля шерика лех лехул мулку уе лехул хамду уехуа аля кулли шейин кадир." „Ля илаха иллаллаху уахдаху анджаза уахдах, уа насара абдах уа хамазал ахзаба уахдах." Няма вреда, ако го изречеш и по-малко от три пъти.
- След това, слизайки от Сафа, започни седемте обхода (Сай). Помежду двата зелени стълба върви бързешком. Изкачи се на Маруа, изкажи благодарност на Всевишния Аллах и ако е възможно, изречи и тук онова, което си изрекъл на Сафа.
- За обиколките (Тауаф) и обхода (Сай) няма специални споменавания (зикир) и дуа. По време на обиколките и обхода се изрича дуа по желание или се чете коран. Когато се отправя дуа, да се обръща повече внимание да бъде от сунната, както Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) е отправял дуа.
4. Когато приключиш обхода, острижи се или намали косата си. С това приключва посещението ти (умра) и оттук натам за теб е позволено онова, което ти се забранява с обличането на одеждата ихрам.
- Ако извършваш хадж Таматту през дните на байрама, е необходимо да заколиш курбан. Ако не намериш възможност да заколиш курбан, трябва да говееш десет дни – три по време на хаджа и седем след като се върнеш.
- Ако извършваш хадж Таматту и Къран, по-добре с да говееш трите дена преди деня Арафа.
КАК СЕ ИЗВЪРШВА ПОКЛОНЕНИЕТО ХАДЖ?
1. Ако ще извършваш хадж Ирфад или Къран на Микат, облечи ихрам.
- Ако си вътре в зоната на Микат, облечи ихрам, изричайки намерението си за вида на хаджа, на мястото, където се намираш.
- Ако извършваш хадж Таматту в деня Таруийа, облечи ихрам там, където се намираш. Както и преди беше пояснено, денят Таруийа се нарича осмият ден от месец Зилхиджджа.
- Преди да облечеш ихрам, се избаняй и ако имаш възможност се парфюмирай и облечи ихрам. С намерение за хадж изречи: „Леббейк Аллахумма леббейк, леббейке ля шерике леке леббейк, иннал хамда уанниамета леке уал мулк. Ля шерика лек."
2. Отиди на Мина и там поотделно във времената им изпълни обедната, вечерната, нощната и утринната молитви. Изпълни по две части онези, които са съставени от по четири части.
3. На деветия ден от месец Зилхиджджа, след изгрева в смирение и сериозност тръгни за Арафат. Стреми се да не потискаш братята си хаджии. На Арафат на обедната молитва ще изпълниш заедно и обедната и следобедната молитви. За двете се чете един азан, но за всяка по отделно се прави камет. Изпълняват се по две части.
- Бъди крайно внимателен да си в границите на Арафат и отправяй дуа. Арафат е място, където се престоява. Стой там до залез слънце.
4. След залез слънце в смирение и сериозност тръгни за Музделифе с телбийе. Не смущавай и не пречи на братята си мюсюлмани. Когато пристигнеш на Музделифа, пак с един азан и камет за всяка поотделно отслужи вечерната и нощната молитви. Остани там до утринната молитва и отслужи утринната молитва. Както Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) е правил с вдигнати ръце, споменавай много Аллах и отправяй дуа обърнат към Кааба.
5. Преди изгрев, изричайки телбийе тръгни към Мина. Ако имаш причина, като жените и немощните, можеш да тръгнеш и след средата на нощта към Мина. Събери само седем малки камъчета на Муздалифа, за да ги хвърлиш на Джамра Акаба. Другите камъчета ще ги събереш на Мина. Можеш да събереш на Мина и седемте камъчета, които ще хвърлиш при Джамра Акаба. За това няма никаква пречка.
6. Когато отидеш на Мина, направи следното:
A) Хвърли срещу най-близкото към Мекка Джамра седем камъчета едно след друго. При всяко хвърляне казвай: „Бисмилляхи Аллахуакбар."
Б) Ако е необходимо да колиш курбан – заколи. Яж и ти, храни и бедните.
B) Острижи или намали косата си. По-добре е да се острижеш или обръснеш. Жените отрязват от косите си колкото върха на пръст.
С хвърлянето на камъчетата, бръсненето или намаляването на косата ти си навлязъл в първите позволения след обличането на ихрам. Можеш да се освободиш от задължителното до момента облекло и освен половата близост със съпругата, всичко друго, което ти беше забранено с обличането на ихрам, вече ти е позволено.
7. След това отиди в Мина и направи тауаф (ифада-обиколки на посещението). Ако извършваш хадж Таматту или извършил хадж Къран или Ифран след тауафа Кудум и не си сторил обхода (Сай), стори го. И така оттук нататък и близостта със съпругата ти е позволена.
Тауафа Ифада е позволено да се извърши и за след дните на Мина, а отиването към Мекка да стане след хвърлянето на камъчетата.
8. След като в деня на байрама извършиш Тауаф Ифада, пак се върни на Мина и остани там през 11, 12, 13 нощ на месец Зилхаджджа, така наречените нощи Ташрик. Можеш да останеш там и две нощи.
9. През двата или през трите нощи, в които останеш на Мина, хвърли камъчетата и към трите Джамра. Започни от Джамра, която е най-далеч от Мекка. След това по ред хвърли и към другите две. Когато хвърляш камъчетата, изричай „Аллахуакбар".
Ако останеш на Мина само два дни, необходимо е да напуснеш Мина преди залеза на слънцето. В противен случай оставаш и третия ден и тогава извършваш замерването. По-добре е да прекараш и третата нощ на Мина.
Болните и немощните могат да упълномощят друг да изпълни замерването вместо тях. Упълномощеният първо хвърля за себе си, а след това и за онзи, който го е упълномощил.
10. След като изпълниш изискванията по хаджа, извърши прощален Тауаф (прощални обиколки) около Кааба. Необходимо е всеки да направи тези обиколки. Жените в родилно или месечно неразположение са извинени.
Няма коментари:
Публикуване на коментар