дно от полезните неща, които сме придобили чрез исляма, е коленето на курбан, което е задължение на всеки мюсюлманин.
Всеки човек, който има материална възможност, е задължен да заколи курбан, но има някои условия, които трябва да бъдат спазени.
В книгите по ислямско право са споменати няколко правила.
1. Курбанът е задължение за този, който се намира вкъщи.
Тоест за пътника курбанът отпада.
Поради тази причина хаджиите, които се считат за пътници, не колят курбан.
Това, което колят те, е, за да изразят своята благодарност, че са успели да отидат на хадж.
2. Курбанът се коли от богатия, а бедния не е задължен.
Но ако един бедняк реши да заколи курбан, няма нищо лошо.
Това, което заколи, ще се счита за допълнителен (нафиле) курбан.
От него може да яде цялото му семейство, а може да раздаде и на съседите си.
Дори ако няма възможност да си купи месо, бедният може да остави целия курбан в дома си.
3. Обреченият (адак) курбан може да се коли и през трите дена на празника Байрам. Само че този, който е обрекъл курбанa, не може да яде от месото му. Това се отнася и за близките му, на които не е разрешено да им дава милостинята зекят.
4. Задълженият да заколи курбан не може да даде паричната му стойност на някого. Условие е кръвта на жертвеното животно да бъде пролята.
Затова този, който не може сам да заколи курбан, определя друг, който да направи това. Ако курбанът е заколен с друго намерение, то задължението си остава.
Тоест ако се заколи за да се продаде в месарски магазин, това не се счита за курбан.
5. Курбанът може да бъде овца, коза, крава и камила.
Овцете и козите трябва да са навършили една година.
Ако една овца на шест месеца е голяма колкото овца на една година, тя също може да се заколи за курбан.
6. Овцата и козата могат да се заколят за един човек, а кравата и камилата за седем. Условие е намерението на всички да бъде за курбан, а да не бъде само заради месото. Ако някой е с такова намерение, то за всички останали се счита, че са заколили курбан само заради месото му.
7. За курбан не може да бъде заколено малко животно като кокошка, петел или патица.
8. Хората, които са заколили едно голямо животно, трябва по равно да разпределят месото от животното, за да не остане на някого малко, на друг повече.
Всичко трябва да бъде претеглено справедливо.
Байрамът е ден за щастие.
В този ден не трябва да има и най-малки поводи за неразбирателство.
ЗЛАТНИ СТРАНИЦИ ОТ ИСЛЯМСКАТА ИСТОРИЯ
Няма коментари:
Публикуване на коментар