Саят на хаджа
Правенето на сай е от вааджибите на хаджа.
Тези, които не са направили сая преди да отидат на Арафат, след като направят зиярет тавафи правят следното възнамерение:
„О, Аллах! За Твоето задоволство искам да направя сайя на хаджа.
Олесни го за мен и го приеми от мен.”
След това сайя на хаджа се прави по същия начи, по който описахме начина на правене на сайя.
Сайят на хаджа да се направи след като човек е обръснал или подстригал косата е по-подходящо според сунната.
Сайят на хаджа да се направи след като човек е обръснал или подстригал косата е по-подходящо според сунната.
След това хаджията до като е в Мекка трябва да се постарае да отслужва петократният си намаз в Месджидил-Харам.
Трябва да прави много нафиле Таваф.
Когато дойде времето да напусне Мекка, той трябва да отиде и да направи прощален таваф.
Какво е сай?
Знечението на думата сай в арабският език е: „тичане и бързо ходене. Сай се прави по време на хадж и умра. В източната страна на Кябето се намиравърха Сафа. Сайят се прави между върхувете Сафа и Меруа. Саят започва от върха Сафа и завършва на върха Меруа. По този начин човек четери пъти отива от сафа за Меруа и три пъти се връща от Меруа за Сафа. На свяко едно отиване от Сафа до Меруа се нарича един шаут, също така и на всяко едно връщане от Меруа до Сафа се нарича един шаут. Разтоянието между върхувете Сафа и Меруа е приблизително 400 метра. Мястото което е между двта върха се нарича Меса.
Правенето на сай е вааджиб. Саят идва от хз. Хаджер, която тичала между тези два върха да търси вода за синът си Исмаил алейхи селям, който в това време било малко кърмаче.
Знечението на думата сай в арабският език е: „тичане и бързо ходене. Сай се прави по време на хадж и умра. В източната страна на Кябето се намиравърха Сафа. Сайят се прави между върхувете Сафа и Меруа. Саят започва от върха Сафа и завършва на върха Меруа. По този начин човек четери пъти отива от сафа за Меруа и три пъти се връща от Меруа за Сафа. На свяко едно отиване от Сафа до Меруа се нарича един шаут, също така и на всяко едно връщане от Меруа до Сафа се нарича един шаут. Разтоянието между върхувете Сафа и Меруа е приблизително 400 метра. Мястото което е между двта върха се нарича Меса.
Правенето на сай е вааджиб. Саят идва от хз. Хаджер, която тичала между тези два върха да търси вода за синът си Исмаил алейхи селям, който в това време било малко кърмаче.
Правенето на сая
След като човек завърши тавафа си при хаджерул-есуед се отива на върха Сафа.
Прави се следното възнамерение: „О, Аллах! За Твоето задоволство искам да направя сайя на умрата. Приеми го от мен и го стори да бъде лесно за мен.” След което човек се обръща към Кябето и прави текбир и дуа. След това се отправя към върха Меруа.
По време на сая, всеки прави каквато дуа поиска. Ако човек пожелае може да чете дуата за сая, която е написана в книжките. Между зелени светлини, които са поставени там, мъжете започват да тичат. Това се нарича херуале. На всяко отиване към върха Меруа и на всяко връщане към върха Сафа е добре да се прави следната дуа: „О, Господи наш, опрости ни греховете. Помилвай ни. Нагости ни. Ти знаеш всички наши недостатъци, които ги знаем и които не ги знаем, опрости ни ги. Защтото Ти си силният и щедрият.”
Когато човек стигне до върха Меруа, е направил един шаут. Като стигне на върха Меруа отново се обръща към Кябето, прави текбир и дуа, и след което тръгва от върха Меруа към върха Сафа. Когато пристигне до върха Сафа, по този начин е завършил втория шаут. Другите останали шаутове се правят по същия начин. Когато човек направи и седмия шаут, от върха Меруа се обръща към Кябето и прави дуа. Човек може да направи каквото дуа си поиска, а ако пожелае може да чете дуата, която я пише в книжките след като се направи сайя. Най-доброто е човек да прави от себе си дуа, за това, за което има нужда. След това отива да обръсне или подстриже главата си и излиза от ихрам.
Прави се следното възнамерение: „О, Аллах! За Твоето задоволство искам да направя сайя на умрата. Приеми го от мен и го стори да бъде лесно за мен.” След което човек се обръща към Кябето и прави текбир и дуа. След това се отправя към върха Меруа.
По време на сая, всеки прави каквато дуа поиска. Ако човек пожелае може да чете дуата за сая, която е написана в книжките. Между зелени светлини, които са поставени там, мъжете започват да тичат. Това се нарича херуале. На всяко отиване към върха Меруа и на всяко връщане към върха Сафа е добре да се прави следната дуа: „О, Господи наш, опрости ни греховете. Помилвай ни. Нагости ни. Ти знаеш всички наши недостатъци, които ги знаем и които не ги знаем, опрости ни ги. Защтото Ти си силният и щедрият.”
Когато човек стигне до върха Меруа, е направил един шаут. Като стигне на върха Меруа отново се обръща към Кябето, прави текбир и дуа, и след което тръгва от върха Меруа към върха Сафа. Когато пристигне до върха Сафа, по този начин е завършил втория шаут. Другите останали шаутове се правят по същия начин. Когато човек направи и седмия шаут, от върха Меруа се обръща към Кябето и прави дуа. Човек може да направи каквото дуа си поиска, а ако пожелае може да чете дуата, която я пише в книжките след като се направи сайя. Най-доброто е човек да прави от себе си дуа, за това, за което има нужда. След това отива да обръсне или подстриже главата си и излиза от ихрам.
Обръсване или подстригване на главата и излизане от ихрам
Човек излиза от ихрам едва когато си обръсне или подстриже главата.
Мъжете или си бръснат главите или ги подстригват. Жените режат една малка част от върхувете на косата си. Жените режат от върха на косите колкото върха на пръстите. По-малко от това нещо не е позволено. След като се отреже или обръсне косата, човек излиза от ихрам на умрата. До като дойде време за влизането в ихрам за хадж, всички неща които са били забранени по време на ихрам стават позволени за човек, дори и половият контакт с жена му.
Когато дойде времето на човек да излиза от ихрам, то негов приятел, който също е в ихрам може да го обръсне или да го подстриже. Ако човек не е достигнал до положение да излезе от ихрам, то няма права да обръсне или подстриже друг, който е достигнал момента да излезе от ихрам.
Тези, които са направили възнамерение за хадж киран или ифрад, те си остават в ихрам. Те не излизат от ихрам, когато завършят умрата.
Тези, които са направили възнамерение за Теметту хадж, по този начин излизат от ихрама на умрата, и те остават в Мекка, като обличат нормални дрехи до като дойде време за да облекът ихрама за хадж. Дните, които ще останат в Мекка преди хадж, трябва да се възползват от тях по най-добрият начин. Те трябва да се постарят да кланят петократният си намаз в Месджидил-Харам и да правят нафиле тавафи. Тези, които идват от далечни места, за тях е по добре да правят нафиле тавафи в Кябето, от колкото да калнят нафиле намаз там. Освен с правенето на нафиле тавафи и кланянето на нафиле намази, те трябва да са зает и със споменаването и възхваляването на Аллах и да четат много Коран. По този начин продължава да се прави ибадет, до като дойде времето да се влезне в ихрам за хаджа. Когато дойде времето да се влезне в ихрам за хаджа, се отива за престоя в местността Арафат.
Мъжете или си бръснат главите или ги подстригват. Жените режат една малка част от върхувете на косата си. Жените режат от върха на косите колкото върха на пръстите. По-малко от това нещо не е позволено. След като се отреже или обръсне косата, човек излиза от ихрам на умрата. До като дойде време за влизането в ихрам за хадж, всички неща които са били забранени по време на ихрам стават позволени за човек, дори и половият контакт с жена му.
Когато дойде времето на човек да излиза от ихрам, то негов приятел, който също е в ихрам може да го обръсне или да го подстриже. Ако човек не е достигнал до положение да излезе от ихрам, то няма права да обръсне или подстриже друг, който е достигнал момента да излезе от ихрам.
Тези, които са направили възнамерение за хадж киран или ифрад, те си остават в ихрам. Те не излизат от ихрам, когато завършят умрата.
Тези, които са направили възнамерение за Теметту хадж, по този начин излизат от ихрама на умрата, и те остават в Мекка, като обличат нормални дрехи до като дойде време за да облекът ихрама за хадж. Дните, които ще останат в Мекка преди хадж, трябва да се възползват от тях по най-добрият начин. Те трябва да се постарят да кланят петократният си намаз в Месджидил-Харам и да правят нафиле тавафи. Тези, които идват от далечни места, за тях е по добре да правят нафиле тавафи в Кябето, от колкото да калнят нафиле намаз там. Освен с правенето на нафиле тавафи и кланянето на нафиле намази, те трябва да са зает и със споменаването и възхваляването на Аллах и да четат много Коран. По този начин продължава да се прави ибадет, до като дойде времето да се влезне в ихрам за хаджа. Когато дойде времето да се влезне в ихрам за хаджа, се отива за престоя в местността Арафат.
Няма коментари:
Публикуване на коментар