Недостатъците и наказията, които са свързани със забраните на ихрама:
По време на ихрама, ако не се спазят забраните на ихрама, или се отхвърли един от вааджибите или се извърши действие, което е забранено да се върши в границите на харам, то трябва да се изпълни наказание. Наказанието за тези неща е различно. За едни от тези трябва човек да поврти хаджа си като каза, за други неща наказанието е да се заколе голямо животно като камила, за други от наказанието е да се заколе овца, за други наказанието е да се даде сада или да се държи оруч. Сега нека на кратко да споменем които са недостатъците за изпълнението на наказанията, които изброихме.
Недостатъците, които стават причина за развалянето на хаджа
Човек, който е влезнал в ихрам за хадж, но все още не е направил престоя на Арафат, ако направи полов акт, това му разваля хаджа. Човек, който е изпаднал в това положение си завършва хаджа, но той трябва да знае, че другата година отново трябва да дойде на хадж и да направи каза на този хадж, който го е развалил. Също така трябва да зколе една овца като курбан, заради това което е извършил.
Човек, който е влезнал в ихрам за умра и е направил полов акт преди да е извършил тавафа на умрата, неговата умра се разваля. Човек, който е изпаднал в такова положение си завършва умрата, но трябва да знае, че трябва да направи каза на тази умра и да заколе една овца като курбан за това, което е извършил.
Положенията, в които трябва да се заколе камила
Човек, който е направил полов акт след престоя на Арафат, но все още не е излезнал от ихрам, такъв човек трябва да заколе една камила като курбан за това, което е направил.
Човек, който е направил Кудум тавафа като джунуб, трябва да заколе една камила. Човек, който е джунуб, дори и да си е взел абдест и какъвто и таваф да прави, за него трябва наказание. Човек, който е джунуб и е направил таваф с абдест, той също така трябва да направи и каза на този таваф.
Недостатъците, за които трябва да се заколе овца
Човек, който е направил полов акт след престоя си на Арафат и след като е излезнал от ихрам, но не е направил Кудум тавафа, за него като наказание е той да заколе една овца. Също така ако човек след престоя си на Арафат и преди да направи Кудум таваф целуне, погали или направи някое друго действие със съпругата си и има сладострастие, той също трябва да заколе една овца като курбан.
Чпвек, който подстриже една трета от главата, брадата или някой друг орган от тялото си, трябва да заколе една овца като курбан
Човек, който на едно място и в едно и също време, ако си отреже всички нокти на ръцете и краката, или си отреже ноктите само на едната ръка, или само на единият крак, за него като наказание е да заколе една овца.
Човек, който е облякъл дрехи за повече от дванайсет часа, за него също има наказание да заколе една овца.
Човек, който покрие главата и лицето си трябва да заколе една овца за курбан
Човек, който е обул обувки трябва да заколе една овца за курбан
Човек, който на едно място и в една време сложи на един от органите на тялото си парфюм, миск, сапун, гел трябва да заколе една овца като курбан.
Човек, който каносва брата или косата си или я ги боядисва с боя, трябва да заколе една овца за курбан.
Човек, който мине през миката и не е облякъл ихрам, трябва да заколе една овца за курбан
Човек, който изостави сайя или без да има никаква причина направи сая возейки се на нещо, трябва да заколе една овца като курбан.
Човек, който без да има причина не направи престоя на Музделифе, трябва да заколе една овца като курбан.
Човек който изобщо не е хвърлял камъчета по шейтаните трябва да заколе една овца като курбан.
Човек, който е направил таваф, който е фарз или вааджиб без да е покрил уарата си трябва да заколе една овца като курбан.
Човек, който не е направил последните три обиколки или само една от тях на тавафа на Хаджа или на тавафа на умрата трябва да заколе една овца като курбан.
Човек, който не е направил прощалния таваф трябва да заколе една овца като курбан.
Човек, коойте е направил Кудум таваф или тавафа на умрата без абдест трябва да заколе една овца като курбан.
Човек, който е направил тавафа на умрата, или кудум тавафи или прощалният таваф като джунуб трябва да заколе една овца като курбан.
Човек, който излезне от Арафат преди да залезе слънцето трябва да заколе една овца като курбан.
Недостатъци, за които трябва да се даде садака колкото фитрата
Човек който е в ихрам ако за по малко от 12 часа облече друга дреха, обувки или си покрие главата трябва да даде садака колкото фитрата.
Човек ако си подстриже по малко от една трета от главата и брата трябва да даде садака колкото фитрата.
Ако един човек си отреже само няколко от ноктите на едната ръка или на единият крак трябва да даде садака колкото фитрата. Също така ако човек си отреже всичките нокти но по различно време и на различни места трябва да даде садака колкото фитрата.
Ако е в ихрам и преди да е стигнал до момента да излезе от ихрам, и ако подстриже другиго трябва да даде садака колкото фитрата. Също така ако е излезнал от ихрам и ако подстриже или обръсне човек, който е в ихрам преди да е стигнал момента да излезе от ихрам трябва да даде садака колкото фитрата.
Ако човек направи Кудум таваф или прощалния таваф без абдест трябва да даде садака колкото фитрата.
Ако изостави последните три обиколко на прощалния таваф или на сайя и без да има причина направи прощалния таваф и сайя като се вози на нещо, трябва да даде садака колкото фитрата.
Като се хвърлят камъчетата по шейтана да хвърли повече от поливата, които трябва да хвърли през този ден и не хвърли останалите камъчета или хвърли по малко камъчета трябва да даде садака колкото фитрата.
Хора, които са достигнали до положението да излизат от ихрам и взаимно си обръснат или подстрижат главите, то за тях няма наказание.
Недостатъците за които трябва да се плати равностойна цена
Човек, който е в ихрам да ловува, или да се рани животното, което се ловува, или да се откъсат косми от него, или да се счупят яйцата на животно и тези които помагат за ловът трябва да дадът толкова садака, колкото е стойността на това животно, което са хванали.
За всеки е забранено да къса разтения, които са израснали от само себе си в границите на харам. Поради тази причина всеки един, които къса или отреже дърво в границите на харам или ловува в границите на харам, трябва да даде за садака толкова пари, колкото е стойността на това дърва или животното което е уловил. След като се определи стойността на тези неща, парите се раздават на бедните.
Да не се спазват забраните на ихрама в положение, когато човек има причина
Човек, който е преживял катастрофа или поради някоя друга причина, която не е в неговите ръце и пренебрегне някоя от забраните на ихрама, то той има право да избира кое от наказанията да изпълни т.е. дали да заколе курбан, или да държи оруч 3 дни, или да нахрани бедни.
Човек който е изпаднал в такова положение:
1 – Когато и където пожелае да държи 3 дни оруч едно след други или по отделно.
2 – Да даде садака на 6 бедни, на стойност колкото е фитрата.
3 – В границите на харама да заколе една овца като курбан.
Ихсар (забрана за няго от хаджа)
Ихсар (забрана за няго от хаджа)
В езика значението на Ихсар е: „забрана за нещо. В Исляма Ихсар е: „Човек, който е в ихрам да бъде възпрепятстван от нещо –като болест, сигорност по пътя и тн- и да не може да направи хадж.
Ибни Абидин казва: „Ихсар в езика озноачава забрабяване. Т.е. страх, болет, безсилие да забранят на човек да си направи хаджа. Човек да попадне в затвора или врага да е обсадъл някое село и човек да не може да излезне и да направи хадж. На това се нарича Ихсар. По този начин са описали ихсара в книгата Кешшаф и в други от книгите. Други от учените казва, че ихсар е забрана за два от фарзовете, като стоенето на Арафат и тавафа. По надолу ще видим, че и по време на умрата може да се случи ихсар. Но ихсара има соме едно условие и това е тавафа. Хаср означава забраза да се излиза от едно място. А ихсар означава човек, който иска да направи хадж или умра да бъде възпрепятстван от неговото изпълнение от болест, или от негов враг.
В книгата Фетеуа-и Хиндиййе се казва: „Човек, който е влезнал в ихрам за хадж или умра, и след това нещо му попречи и го възпрепятства от извършването на нещо, то този човек се нарича мухсар. Човек бъде възпрепятстван от нещо и не може да извърши хаджа си, не зависимо дали препядствието било поради болест, враг, затвор и тн на всички тези хора се казва мухсар.
В Корана Аллах Теаля повелява: „И довършвайте поклонението хадж, и поклонението эмра заради Аллах! А ако сте възпрени, [дайте] жертвено животно според своите възможности! И не бръснете главите си, докато жертвеното животно не стигне местоназначението си!” (2:196)
Ханефийските учени по фикх опирайки се на това знамение са казали: „Човек, който е възпрепятстван от нещо да направи хадж или умрата си, за да излезне от ихрам, той трябва да заколе един курбан на Мина или да изпрати нужните средства и от негово име да се заколе един курбан. Човек, който изпраща парите за коленето на курбан трябва да се споразумее кога ще бъде заклан курбан с човек който ще отнесе парите. За да не стане така, че човека който е мухсар да не излезне от ихрам преди да бъде заклан курбанът му.” След като му бъде заклан курбана на мухсара, той излиза от ихрам. Ако този човек е възнамерил да направи Ифрад хадж, то една година по късно трябва да изворши този ибадет. Ако неговото възнамерение е било да направи киран хадж, тогава трябва да заколе два курбана. След това трябва да направи две умрета и един хадж. Този курбан се коле в границите на харама. Забванено е този курбан да се коли извън границите на харама. Човек, който е направил престоя си на Арафат, той не може да бъде мухсар. Защото след Арафат становището за Ихсар отпада. За хората, които живеят в Мекка и бъдат възпрепятствани и не могат да отидат на Арафат и да направят тавафа, то и за тях становището за ихсар е валидно. Човек, който е направил възнамерение за умра и изпадне в положение на мухсар, то той може да заколе курбана къдео си пожелае.
Времето и мястото за плащането на наказанията
Няма определено време за плащане на наказията, които сме изброили по горе. Човек може да ги плати по всяко едно време до края на живота си. Но е по добре тези наказания да се изплатят колкото се може по скоро, за да може човек да се избави от тяхната отговорност.
Относно курбаните, те задължително трябва да се заколят в границите на харама. Месото от курбаните както може да се раздава на бедните, които живеят в границите на харама, по същият начин от това месо може да се изпраща и на бедните, които живеят извън границите на харама.
Относно за садаката и за оруча, според ханефийският мезхеб те могат да се изплатят на всякъде и по всяко време. За тях няма условие както е при курбаните.
Когато един хаджия направи някой недостатък или извърши някоя вина, трябва да се допита до ръководителите какво трябва да извърши за това, което е допуснал.
Няма коментари:
Публикуване на коментар