Влизането в Ихрам за хадж и отиването на Арафат
Тези от хаджиите, които са възнамерили да правят Теметту хадж, след като са направили умрата и са излезнали от ихрам, то на осмият ден от Зилхидже отново влизат в ихрам с възнамерение за хадж.
Тези хаджии, като дойде осмият ден от месец Зулхидже отново правят приготвленията, които се правят при влизане в ихрам за умрата, които сме споменали по рано. Ако не е във време, в което забранено да се кланя намаз, след като влезнат в ихрам кланят два рекята намаз. След това правят следното възнамерение, като казват: „О, Аллах! За Твоето задоволство искам да направя хадж. Улесни го за мен и го приеми от мен.” След това се чете телбийето т.е. Леббейке аллахумме леббейке. Леббейке ля шерийке леке леббейк. Иннелхамде уанниамете леке уалмулк ля шерийке лек. По този начин хаджията отново влиза в ихрама за хадж.
Хаджията след като влезне в ихрама за хадж, може да отиде да направи нафиле таваф и сай преди да отиде на Арафат. Тези, които са направили сайя на хадже преди да отидат на Арафат, то след това те трябва да направят само тавафа на хаджа без сай. Но според сунната на пророка Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем е сайя на хаджа да се прави след тавафа на хаджа без ихрам. След като човек влезне в ихрама за хаджа, и ако иска и е имал възможността и е направил сайя на хаджа, след това заедно с групата отиват за Арафат.
Какво е Уакфето?
В арабският език думата уакфе означава стоене прав на крака. Но в хаджа това озночава, хаджията да стои в определеното време в границите на Арафат без да излиза от тях. Стоенето на Арафат е една от най-важните основи на хаджа. Защото всеки, който пропусне стоенето на Арафат, той не се счита за хаджия. В хадис Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем повелява: „Хаджа е Арафат.”
Арафат е името на една голяма местност, която се намира на около 25км от югоизточно от Мекка. Границите на тази голяма местност са показани с табели. Престоят на Арафат да се приеме е нужно хаджията да влезне в ихрам и да стои на Арафат в определеното му време.
Времето за престоя на Арафат
Времето за престоя на Арафат започва от деветият ден на месец Зулхидже, когато слънцето достигне до най-високата си точка и започне да заляава. Това време продължава до изгрева на зорана на първият ден на байряма. Всеки, който се намира на Арафат за определено време от горе споеменатите граници, се счита, че е изпълнил престоя на арафат. Сега да видим как се изпълнява престоя на Арафат.
Кланянето на обедният и след обедният намаз, като се съберат заедно
Хаджиите, които се намират в палатките на Арафат, като наближи времето за обедният намаз, те се приготвят за него.
След като се чете езан за обедния намаз, се кланят обедният намаз и след обедният намаз заедно. Това се нарича Джем-и такдим. Обедният и след обедният намаз се кланят заедно по следния начин:
След като се чете езан за обедният намаз се прави икамет и се кланят два рекята фарз на обедния намаз. След като се даде селям, се чете текбир. След това се чете отново икамет и се кланя фарза на след обедния намаз. Фарз на след обедният намаз също се кланя по два рекята. След като се даде селям, се чете текбир. По този начин се кланят обедният и след обедният намаз с един езан и два икамета.
Кланянето на друг намаз между тези два намаза е мекрух. Затова вторият суннет на обедният намаз се пренебрегва и не се кланя.
След намаза се прави престоя на Арафат
Както споменахме по горе, обедният и след обедният намаз се кланят заедно и фарзовете им се кланят само по два рекята както е при пътниците.
Изпълнението на престоя на Арафат
След като се откланят обедният и след обедният намаз, хаджията се изправя на крака и се обръща към Кябето. Мустехаб е дуата на Арафат да се прави на крака. Може да се чете телбийе, текбир и да се прави салеват на Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем. също така се прави теубе (покаяние), иска се прошка за греховете и се правят различни дуи. Най-добре е всеки да прави дуа, която му идва от вътре. Който иска може да чете дуата за Арафат, което е написана в книжките. По този начин хаджиите прекарват времето и престоя си на Арафат. Правейки много дуа и различни ибадети. Най-добрият ибадет, който може да направи един хаджия на Арафат, това е дуата. Затова всеки трябва да отдели повече време в прекарване на дуа.
Един мюсюлманин да влезне в ихрам и да се намира на Арафат е една от най-голямата благодат за него. Защото в това свято място и във това свято време, всеки един ибадет, който е направен се приема и не се връща. Поради тази причина, всеки един мюсюлманин, който се намира на Арафат трябва да забрави и да се откъсне от земните желания и действия, и да разтвори ръцете си към Аллах с искренност и да се обърне към Аллах Теаля. Трябва да иска опрощение за греховете, които е допуснал и да направи едно искренно покаяние. Също така на Арафат човек може да иска опрощение за родителите си, близките, приятелите, децата и за всичките мюсюлмани.
Всяка една секунда, през което човек се намира на Арафат, трябва да знае, че тя има много голяма стойност. Поради тази причина човек не трябва да пропилява това време в прекарва на празни разговори, не трябва да прави действия, които няма да му са в полза. Също така в това време не трябва да ходи на посещение на свой познати, а трябва да се отдаде на рпавенето на дуа. Човек трябва много силно да се предпазва да не навреди на друг хаджия по време на Арафат. Трябва да се предпазва от груби и лоши приказки по това време. Не трябва да влиза в спорове дори и той да е прав. Трябва де се знае, че както добрите дела се награждават многократно на тези свещени места, по същият начин се наказват многократно и греховете извършени на тези места.
След залеза на слънцето хаджиите започват да се изтеглят от Арафат към Музделифе. Всички групи започват да напускат Арафат и да отиват към Музделефие според плановете, които им са дадени. Акшам намаз се кланя в Музделифе във времето за Ятсъ намаз. Това се нарича джем-и Техир. По този начин Акшам и Ятсъ намазите се събират на Музделифе и се кланят във времето на Ятсъ намаз. По време на патуването от Арафат за Музделифе се чете телбийе, текбир, салеват на пророка Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем и се прави дуа. Като се пристигне на Музделифе, се кланят Акшам и Ятсъ намаз, като се събират. Чете се езан, след което се прави икамет и се кланя фарза на Акшам намаз. След като се даде селям се чете текбир. След това веднага се става и се чете отново икамет и се кланят два рекята фарза на Ятсъ намаз. След като се даде селям се чете текбир. След това се кланя и намаза Витир.
Няма коментари:
Публикуване на коментар