Какво е тавафа?
Тваф: Да се започне от ъгъла, където се намира Хаджерул-Есуед и да се обиколи 7 пъти Кябето. На всяка една обиколка се казва Шаут. 7 шаута се равняват на 1 таваф.
Правенето на таваф
Преди да се дойде на линия с Хаджерул-есуед се прави следното възнамерение: „О, Аллах! За спечелване на Твоето задоволство искам да направя умра или хадж таваф. Това го улесни за мен и го приеми от мен.”
Човек заставайки срещу хаджерул-есуед т.е. черния камък, както в намаза си вдигат ръцете с дланите към черния камък, казва Бисмилляхи Аллахуекбер и целува хаджерул-есуед. по време на хадж е много трудно да се целуне хаджерул-есуед и затова от далеч човек вдигайки дясната си рака към хаджерул-есуед казва бисмилляхи Аллахуекбер.
По този начин се започва тавафа.
Целуването на хаджерул-есуед е суннет. бутането и удрането на другите е харам. Човек трябва да се предпазва да не изпадне в положение, да изпълни един суннет и в същото време да направи нещо, което е харам.
Целуването на хаджерул-есуед е суннет. бутането и удрането на другите е харам. Човек трябва да се предпазва да не изпадне в положение, да изпълни един суннет и в същото време да направи нещо, което е харам.
След като започне тавафа, Кябето остава от лявата страна на човек и започва с тавафа. Започвайки всяка една обиколко е добре човек да каже:
„Аллах е далеч от всички недостатъци. Славата е само за Аллах. няма друг бог освен Аллах. Аллах е най-велик. Всичката сила и величие принадлежи на Аллах.”
Също така ако се чете следната дуа е добре: „Селат и селям да бъдат за пророка Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем. О, Аллах! Вярвайки в Теб, потвърждавайки Твоята книга, изпълнявайки обещанието си и придържайки се към сунната на Твоят пратеник Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем правя този ибадет т.е. тавафа.”
Тавафа трябва да се прави извън мястото наречено Хатим т.е. това е мястото, което е обградено с една малка стена и се намира точно до Кябето от страната на златния улук. На това място може да се кланя намаз, но не може като се прави таваф да се минава от там, защото това място е част от Кябето. Като се прави таваф, ако е възможно през първите три обиколко се тича леко. Това важи само за мъжете.
По време на тавафа се прави дуа, текбир, салеват, четене на коран и други ибадети. Телбийето т.е. Леббейке Аллахумме леббейке ля шерийке леке леббейк иннелхамде уанниамете леке уалмулк ля шерийке лек.” Това не се чете по време на таваф. Най-подходящото по време на таваф, е човек да прави дуа с искренност, която му идва от вътре. Не е задължение да се четат на арабски определени дуи. Който иска може да чете дуите за тавафите, които са написа в книжките.
Суннет е тавафа да се прави без прекъсване. Тавафа не трябва да се прекъсва освен поради някоя причина, която е наложяща като например: да се чете икамет за фарз на някой от петократния намаз, ако се развали абдеста и други.
Когато стигне ъгълът към Йемен, този ъгъл също се поздравява т.е. казва се Бисмилляхи Аллаху екбер. Не трябва да се поздравяват другите ъгли от Кябето.
Между ъгълът Йемен и Хаджерул-есуед се чете следната дуа:
Аллахумме раббена атина фиддуня хасанетен уа филахирати хасанетен уа кина азабеннар. В превод: „О, Господи наш! Дай ни добро на този свят и на Отвъдния, и ни преспазвай от джехеннемския огън.”
Когато се стигне до хаджерул-есуед, се завършва едната обиколка (шаут). Без да се изчаква ведна се вдига дясната ръка към хаджерул-есуед, казва се бисмилляхи Аллахуекбер и се започва втората обиколка. Всички обиколко се правят по един и същ начин. Като се завърши седмата обиколка отново се поздравява хаджерул-есуед и се завършва тавафа. След това на подходящо място в джамията се кланят два рекята таваф намаз. Добре е този намаз да се кланя веднага след тавафа.
След двата рекята таваф намаз се праву дуа. След това се пие от водата Земзем. Няма определена дуа за това нещо. Който иска може да чете дуата, която е в книжките, но по добре е всеки да си прави дуа на собственият език и да иска от Аллах това, от което има нужда.
След това отива на върха Сафа и започва да прави Сай.
„Аллах е далеч от всички недостатъци. Славата е само за Аллах. няма друг бог освен Аллах. Аллах е най-велик. Всичката сила и величие принадлежи на Аллах.”
Също така ако се чете следната дуа е добре: „Селат и селям да бъдат за пророка Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем. О, Аллах! Вярвайки в Теб, потвърждавайки Твоята книга, изпълнявайки обещанието си и придържайки се към сунната на Твоят пратеник Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем правя този ибадет т.е. тавафа.”
Тавафа трябва да се прави извън мястото наречено Хатим т.е. това е мястото, което е обградено с една малка стена и се намира точно до Кябето от страната на златния улук. На това място може да се кланя намаз, но не може като се прави таваф да се минава от там, защото това място е част от Кябето. Като се прави таваф, ако е възможно през първите три обиколко се тича леко. Това важи само за мъжете.
По време на тавафа се прави дуа, текбир, салеват, четене на коран и други ибадети. Телбийето т.е. Леббейке Аллахумме леббейке ля шерийке леке леббейк иннелхамде уанниамете леке уалмулк ля шерийке лек.” Това не се чете по време на таваф. Най-подходящото по време на таваф, е човек да прави дуа с искренност, която му идва от вътре. Не е задължение да се четат на арабски определени дуи. Който иска може да чете дуите за тавафите, които са написа в книжките.
Суннет е тавафа да се прави без прекъсване. Тавафа не трябва да се прекъсва освен поради някоя причина, която е наложяща като например: да се чете икамет за фарз на някой от петократния намаз, ако се развали абдеста и други.
Когато стигне ъгълът към Йемен, този ъгъл също се поздравява т.е. казва се Бисмилляхи Аллаху екбер. Не трябва да се поздравяват другите ъгли от Кябето.
Между ъгълът Йемен и Хаджерул-есуед се чете следната дуа:
Аллахумме раббена атина фиддуня хасанетен уа филахирати хасанетен уа кина азабеннар. В превод: „О, Господи наш! Дай ни добро на този свят и на Отвъдния, и ни преспазвай от джехеннемския огън.”
Когато се стигне до хаджерул-есуед, се завършва едната обиколка (шаут). Без да се изчаква ведна се вдига дясната ръка към хаджерул-есуед, казва се бисмилляхи Аллахуекбер и се започва втората обиколка. Всички обиколко се правят по един и същ начин. Като се завърши седмата обиколка отново се поздравява хаджерул-есуед и се завършва тавафа. След това на подходящо място в джамията се кланят два рекята таваф намаз. Добре е този намаз да се кланя веднага след тавафа.
След двата рекята таваф намаз се праву дуа. След това се пие от водата Земзем. Няма определена дуа за това нещо. Който иска може да чете дуата, която е в книжките, но по добре е всеки да си прави дуа на собственият език и да иска от Аллах това, от което има нужда.
След това отива на върха Сафа и започва да прави Сай.
Таваф ифада
Таваф ифада е един от фарзовете на хаджа.
Таваф ифада започва от полунощ на първия ден на курбан байрям и продължава до края на живота т.е. няма определено време до кога да се направи. Таваф ифада се прави като се обръсне или подвтриже глава. Ако е възможно е по-добре таваф ифада да се направи през първите три дни на курбан байря, а ако не е възможно тогава може да се направи и през другото време.
Като се отиде да се прави таваф ифада, най-напред се казва: „О, Аллах! за Твоето задоволство искам да направя таваф ифада. Улесни го за мен и го приеми от мен.” След това се идва при хаджерул-есуед и започва да се прави таваф по начина, по който описахме по горе. Един таваф се състои от седъм обиколки. След като се завърши тавафа се кланят два рекята таваф намаз. По този начин се изпълнява и втория фарз на хаджа т.е. правенето на таваф. когато се направи таваф ифада, тогава човек вече окончателно е излезнал от ихрам и тогава човек вече може да прави и полов акт с жена си.
Според сунната на нашият любим пратеник Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем е по-робре да се направи таваф ифада и след това човек да се обръсне или подстриже и да излезне от ихрам.
На жена, на която е дошъл месецният цикъл отлага извършването на таваф ифада след като и мине цикълът.
Човек, който не е направил сайя преди да отиде на Арафат, то след като направи таваф Ифада може да си направи пропуснатият сай.
Таваф ифада започва от полунощ на първия ден на курбан байрям и продължава до края на живота т.е. няма определено време до кога да се направи. Таваф ифада се прави като се обръсне или подвтриже глава. Ако е възможно е по-добре таваф ифада да се направи през първите три дни на курбан байря, а ако не е възможно тогава може да се направи и през другото време.
Като се отиде да се прави таваф ифада, най-напред се казва: „О, Аллах! за Твоето задоволство искам да направя таваф ифада. Улесни го за мен и го приеми от мен.” След това се идва при хаджерул-есуед и започва да се прави таваф по начина, по който описахме по горе. Един таваф се състои от седъм обиколки. След като се завърши тавафа се кланят два рекята таваф намаз. По този начин се изпълнява и втория фарз на хаджа т.е. правенето на таваф. когато се направи таваф ифада, тогава човек вече окончателно е излезнал от ихрам и тогава човек вече може да прави и полов акт с жена си.
Според сунната на нашият любим пратеник Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем е по-робре да се направи таваф ифада и след това човек да се обръсне или подстриже и да излезне от ихрам.
На жена, на която е дошъл месецният цикъл отлага извършването на таваф ифада след като и мине цикълът.
Човек, който не е направил сайя преди да отиде на Арафат, то след като направи таваф Ифада може да си направи пропуснатият сай.
Прощалния таваф
Хаджийте, които са дошли от далеч на хадж, преди да напуснат Мекка, на тях им е вааджиб да направят прощален таваф. Прощалният таваф е последното нещо, което трябва да направят тези хаджии.
Човек, който ще прави прощален таваф, прави следното възнамерение: „О, Аллах! За Твоето задоволство аз иксма да направя прощален таваф. улесни го за мен и го приеми от мен.” След това започва да прави тавафа п същият начин, по който описахме по горе. След като завърши тавафа се кланят два рекята таваф намаз. След намаза се прави много дуа. Търси се опрощение от Аллах. Плаче се. Който иска може да чете дуата, която е написана в книжките след прощалния таваф.
Човек се разделя с Кянето с възнамерение за раздяла. Човек разделяйки се с Кябето може и да плаче.
След като се направи таваф зияра, може да се правят и допълнителни тавафи. Ако се изпадне в положение преди да се направи прощалния таваф и човек трябва да излезне от Мекка, то тавафа, който го е направил като нафиле се счита за прощален таваф.
Жена, на която и е дошъл месечния цикъл и трябва да напусне Мекка преди да е излезнала от него, то за нея прощалният таваф не е задължителен. Тя излиза от Мекка без да е направила прощален таваф и за това не трябва да прави никакво наказание.
Човек, който ще прави прощален таваф, прави следното възнамерение: „О, Аллах! За Твоето задоволство аз иксма да направя прощален таваф. улесни го за мен и го приеми от мен.” След това започва да прави тавафа п същият начин, по който описахме по горе. След като завърши тавафа се кланят два рекята таваф намаз. След намаза се прави много дуа. Търси се опрощение от Аллах. Плаче се. Който иска може да чете дуата, която е написана в книжките след прощалния таваф.
Човек се разделя с Кянето с възнамерение за раздяла. Човек разделяйки се с Кябето може и да плаче.
След като се направи таваф зияра, може да се правят и допълнителни тавафи. Ако се изпадне в положение преди да се направи прощалния таваф и човек трябва да излезне от Мекка, то тавафа, който го е направил като нафиле се счита за прощален таваф.
Жена, на която и е дошъл месечния цикъл и трябва да напусне Мекка преди да е излезнала от него, то за нея прощалният таваф не е задължителен. Тя излиза от Мекка без да е направила прощален таваф и за това не трябва да прави никакво наказание.
Няма коментари:
Публикуване на коментар