Хаджа се разделя на три вида, а те са: 1 – Фарз. 2 – Ваджиб. 3 – Сюннет. Мюсюлманин, който притежава условията за хадж, за него веднъж в живота е задължение фарз да направи хадж. Човек, който е обещал да направи хадж, за него хаджа е ваджиб. Човек, който си е развалил хаджа, за него също е вааджиб да си повтори хаджа. Човек, който прави повече от един хадж и дете, което не е пълнолетно ако направи хадж, това се счита за нафиле. Умрата е ибадет, който е суннет и се прави по всяко време извън времето за хадж. Хаджа, който е фарз или вааджиб или сюннет е три вида. А те са: 1 – Ифрад 2 – Теметту 3 – Киран.
1 – Хадж Ифрад: На мястото микат се облича ихрам и се прави възнамерение само за хадж. Този хадж се нарича ифрад. Който прави този вид хадж се нарича муфрид. С този хадж не се прави умра. Човек остава в ихрам, до като не дойде време да се хвърлят каманите по шейтана. След като хвърли каманите по шейтана, ако иска може да заколи курбан. Курбана не е вааджиб при хадж ифрад. Човек ако иска може да заколе курбан като нафиле. След това или обръсва главата си или я постригва и излиза от ихрам.
2 – Хадж Теметту: В месеците за хадже се прави Умра. Когато дойде времето за хадж прави и хадж в същата година. Този хадж се нарича Теметту. В този Хадж умрата и хаджа се правят с два различни ихрама т.е. влиза се в ихрам за умра, след като се направи умрата се излиза от ихрам, и когато дойде времето за ихрама за хаджа отново се влиза в ихрам с възнамерение за хадж. Човек, който прави този хадж се нарича Мутеметти. Човек, който ще прави хадж теметту влиза в ихрам на мясото микат с възнамерение за умра. Когато пристигне в Мекка, прави таваф и сай. След това обръсва или подстригва главата си и излиза от ихрам. По този начин е изпъкнил умрата. Облича нормални дрехи и може да прави нещата, които му бяха забранени по време на ихрам. След това на осмият ден от месец Зулхидже в Мекка в хотела отново влиза в ихрам. За да се признае Теметту хадж, то човек в месеците за хадж трябва да направи умра и хадж. Ако човек направи умра извън месеците за хадж след това отиде и направи само хадж, то това не се признава за Теметту хадж. Същото ако едната година човек направи умра, а следващата година направи хадж, то това също не се признава за Теметту хадж. Хората които не живеят на местата микат и идват от далече, за да не остават дълго време в Ихрам предпочитат да правят Теметту хадж. Те в месеците за хаджа правят умра, а след това и хадж, като умрата и хаджа ги правят с два ихрама. Те колят и курбан. Курбана за теметту хадж се коле след като се хвърлят каманите по шейтана в дните на курбан байряма. След това човек подстригва или обръсва главата си и излиза от ихрам. Човек, който няма възможността да заколи курбан, то три дни от байряма държи оруч и седъм дни след като се върне. По този начин човек държи пълни десет дни оруч.
3 – Киран Хадж. Това хадж, който се прави с умра в едно и също време, но след като се направи умрата човек не излиза от ихрам. Човек, който прави този хадж се нарича Карин. Чевек влиза в ихрам да направи умра и хаджа заедно. Човек като направи умрата не излиза от ихрам, а остава до като не направи и хаджа. Отива на Арафат и там остава. На първият ден от байряма отива да хвърля камани по шейтана, след това коле курбан и след това или обръсва главата си или я подстригва и излиза от ихрам. Човек, който прави Теметту или Киран хадж му е вааджиб да заколи курбан. Но в Ифрад хадж курбана не е вааджиб. Човек, който прави Киран хадж и няма възможност да заколи курбан държи три дни оруч и седъм дни след като се върне. По този начин се събират десет пълни дни. В Корана Аллах повелява: „А ако сте в безопасност, онзи, който използва поклонението умра и за поклонение хадж, [да даде] жертвено животно според своите възможности. А който не е в състояние, да говее три дни по време на поклонението хадж и седем, щом се върне, та пълни десет. Това е за онзи, чиито роднини не живеят в околностите на Свещената джамия. И бойте се от Аллах, и знайте, че Аллах е строг в наказанието!” (2:196)
Човек, който няма възможност да заколе курбан като прави Теметту или Киран хадж и не държи три дни оруч по време на хадж, то след като се върне няма нужда да държи седъм дни оруч. В този случай трябва да коле курбан. Ако няма възможността да коли корбан и излезне от ихрам, то в това положение той трябва да заколе два курбана. Единият курбан е Теметту или Киран хадж, а другият защото е излезнал от ихрам без да е заколил курбан.
Хората, който живеят в Мекка за тях няма Теметту или Киран хадж. За тях е само Ифрад хадж. Те не трябва да колят курбан. (ел-Касани, Бедаиус-Санай, Ибнил-Хумам, Фетхул-Кадир)
Няма коментари:
Публикуване на коментар