неделя, 17 декември 2017 г.

Какво е хадж?

Какво е хадж?
         В Корана Аллах Теаля повелява: „Първият Дом, съграден за хората, е в Бека ­ благословен и за напътване на народите.
(Бека е едно от имената на Мека, където е построен първият Дом за поклонение ­ Кааба.) В него има ясни знамения ­ мястото на Ибрахим, ­ и който влезе там, е в безопасност. И дълг на хората към Аллах е поклонението хадж при Дома ­ за онзи, който може да отиде, а който откаже ­ Аллах не се нуждае от световете.” (3:96-97)
Хадж
         Хадж, се има изпредвид да се отиде в Мекка. Защото правенето на таваф, сай, стоенето на Арафат и другите части от хаджа се правят там. Същото така по този начин човек се отзовава на повика на Аллах Теаля и иска да спечели Неговота милост и задоволство. Хаджа е една от петте основи на Исляма. Човек, който отрича хаджа излиза от Исляма и се счита за неверник. По голямата част от учените са на мнение, че правенето на хадж е заповядано през шестата година след преселението (хиджрата). Защтото следното знамение от Корана е низпослано през шестата година от преселението, в което Аллах повелява: „И довършвайте поклонението хадж, и поклонението умра заради Аллах!” (2:196)
Ибни Каййим е на мнение, че хаджа е заповяд рпез деветата или десетата година от преселението.
Добродетелността на Хаджа
Ето някои от предания, в които се казва, че най-добродетелният ибадет е хаджа. В едно предание, което се предава от Ебу Хурейра се казва: „Попитаха Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем: Кое дело е най-добро?” Тогава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем казал: „Да се повярва в Аллах и в Неговият пратеник.” След това го попитали: „А след това кое дело е най-добро?” Той саллеллаху алейхи ве селлем отговорил: „Да се воюва в името на Аллах.” След това го попитали: „А след това кое дело е най-добро?” Той саллеллаху алейхи ве селлем казал: „Хажд, който е приет.” (Приетият е хадж е онзи, в който не се е извършил грях.) Хасан радиаллаху анх е казал: „Приет хадж е онзи, който е направен с набожност на този свят и искане ахирета.” В предание, което с добра верига се казва: „Приетият хадже онзи, в който се нахранват (бедните) и се говорят меки, благи и ласкави слова.”
Предания, които гласят, че хаджа е джихад
         В предание, което се предава от Хасан бин Али радиаллаху анх се казва: „Един човек отивайки при Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем му казал: „Аз съм един слаб и страхлив    овек.” Тогава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем му казал: „Ела на джихад, в който няма сило и строгост(т.е. хадж).” (Хадиса се предава от Абдурраззак и Таберани. Веригата на хадиса е достоверна)
         В хадис, който се предава от Ебу Хурейра се казва: „Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „Джихада за възрастните, слабите и жените е хаджа.” (Този хадис го е предал Несаи с добра верига.)
          В предание, което се предава от Айша радиаллаху анха се казва: „Тя попитала Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем: „О, Пратенико на Аллах! Виждаме, че най-достойният от ибадетите е джихада. Ние жените да се присъединим ли към него?” Тогава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем казал: „Най-достойният джихад е приетият хадж.” (Хадиса се предава от Бухари и Муслим)
         В друго предание на Айша радиаллаху анха се казва: „Тя попитала Пратеника на Аллах са ллеллаху алейхи ве селлем: „О, Пратенико на Аллах! Ние жените да се присъединим ли към вас във войните и джухада?” Тогава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем казал: „Най-хубавият и добрият джихад е приетият хадж.” Тогава Айша радиаллаху анха казала: „След като чух тези думи от Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем не изоставих никога да ходя на хадж.” (Този хадис се предава от Бухари и Муслим)
Преданията в които се казва, че правенето на Хадж премахва греховете
         В едно предание, което се предава от Ебу Хурейра се казва: „Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „Който направи хадж заради Аллах, през това време не се доближава до съпругата си, и не извършва грях, той се завръща като новоред от майка си без да има грехове.” (Бухари и Муслим)
         В предание, което се предава от Амр ибн Ас се казва: „Амр е казал: „Когато Аллах Теаля ми сложи Исляма в сърцето, аз отидох при Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем и му казах: „О, Пратенико на Аллах! Подай си ръката за да ти се река във вярност.” Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем подавайки си ръката аз си дръпнах своята ръка на зад. Тогава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем ми каза: „О, Амр, какво ти става?” Тогава аз му казах: „Аз имам условие.” Тогава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем ми каза: „Какво е условието ти?” Аз му казах: „Да ме опростиш.” Тогава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем ми каза: „Знаеш ли, че когато станеш мюсюлманин всичките предишни грехове се изтриват, преселението изтрива всички предишни грехове, правенето на хадж също изтрива всички минали грехове.” (Муслим)
Предания, които доказват, че хаджиите са гости на домът на Аллах Теаля.
         В предание, което се предава от Ебу Хурейра радиаллаху анх се казва, че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „Хаджиите и тези които правят умра са гости на домът на Аллах. Ако правят дуа на Аллах, Аллх приема техните дуи. Ако искат прошка от Аллах, Аллах ги опрощава.” (Този хадис е предаден от Несаи и Ибни Мадже. В друго предание, което се предава от Ибни Хузейме и Ибни Хиббан се казва: „Посетителите на Аллах са трима: 1 – Който отива на хадж. 2 – Който отива на умра. 3 – Който отива на война (в името на Аллах).
Предания, които доказват, че награда на хаджа е дженнет (рай)
         В предание, което се предава от Ебу хурейра се казва, че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „От първото до второто умре се опрощават греховете за една година. Наградата за приетият хадж е само дженнет (рай). (Бухари и Муслим)
         Ибни Джурейдж предва предание с добра верига от Джабир, че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „Този дом (Кябето) е основата на Исляма. Всеки, който посети този правейки хадж или умра, влиза в изкуплението на Аллах. Ако (в това време) Аллах му вземе душата, я слага в дженнета, а ако не му вземе душата и го остави жив, той се завръща с голяма награда.”
Превъзходството на препитанието по време на хадж
         В предание от Бурейде се казва, че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „Препитание, което е приготвено за Хаджа, е като препитанието по пътя на Аллах. На всеки един дирхем се дава награда колкото седъмстотин дирхема.” (Този хадис е с добра верига и се предава от Ахмед, Таберани, Бейхаки)

Няма коментари:

Публикуване на коментар