Курбана на хаджа
Тези, които правят Теметту и Киран хадж, за тях е вааджиб да заколят курбан. От сунната на любимият ни пратеник Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем е този курбан да се коле след като бъдат хвърлени камъчетата по големият шейтан, но също така този курбан може да се заколе и преди да бъдат хвърлени камъчетата. Курбанът за хаджа се коле на първия ден от байряма след като изгрее слънцето в границите на харама. От месото на курбана всеки може да яде, дори и този който го е заклал.
Тези, които правят Теметту или Киран хадж, ако нямат възможност да заколят курбан, тогава трябва да държат десет дена оруч. Три от тези десет дни се държат преди човек да влезне в ихрама за хадж или след като излезне от ихрама в Мекка. Най-добре е да се държи оруч през 7-8-9 ден на месец Зулхидже. Другите седем дни се държат след байряма, когато човек се върне в къщи. Не е задължение тези седъм дни да се държят един след друг последователно.
Бръснене или подстригване на главата и излизане от ихрам
На първият ден на байряма, след като се хвърлят камъчетата по най-големият шейтан и след като се заколе курбана, хаджията подстригва или обръсва главата си и излиза от ихрам. От сунната на любюмият ни пророк Мухаммед саллеллаху алейхи ве селлем е да се хвърлят камъчетата, след това да се заколе курбана и след това да се обръсне или подстриже главата и да се излезе от ихрам, но същото така може да се излезе от ихрем преди да бъдат хвърлени камъчетата или преди да бъде заклан курбана.
Както описахме начина на излизане от ихрама на умрата, по същият начин се излиза от ихрама нахаджа. Мъжете или бръснат косата си или я подстригват. По този начин се е осъществила първата стъпка от излизането на ихрам на хаджа. На това се нарича първият Техаллул. След като се изпълни тази стъпка, всички забрани по време на ихрама отпадат освен правенето на полов акт. Половият акт става позволен едва след като бъде извършен тавафа за хаджа.
Не е задължение всеки хаджия да заколе сам курбанът си. Но ако иска да спечели нафиле севап, тогава може и сам да го заколе.
Няма коментари:
Публикуване на коментар