Какво е Ихрам?
Човек, който е влезнал в ихрам се вика Харам т.е. това със значение, че той е влезнал в ихрам. Човек, който е влезнал в ихрам и във времето в което е в ихрам се нарича мухрим.
Човек, който ще прави хадж или умра, първата му задача е да влезне в ихрам. Влизането в ихрам е от условията на хаджа и на умрата. Без да се влезне в ихрам, е не възможно да се направи хадж или умра.
Ихрама е едноот условията на хаджа. Когато човек влезне за хажд или за умра в ихрам, това значи да за известно време нещата които му са били позволи да ги направи забранени за него. Това се нарича човек да влезне в ихрам. Човек за да влезне в ихрам, трябва да се обвие с кърпи, които да нямат по тях шевове и нищо зашито. На тези кърпи се казва ихрам. Но в действителност това не е ихрам. Без да се изпълнят условията за ихрама, човек дори да завие с тези кърпи, не означава, че е влезнал в ихрам.
Човек, който ще прави хадж или умра, първата му задача е да влезне в ихрам. Влизането в ихрам е от условията на хаджа и на умрата. Без да се влезне в ихрам, е не възможно да се направи хадж или умра.
Ихрама е едноот условията на хаджа. Когато човек влезне за хажд или за умра в ихрам, това значи да за известно време нещата които му са били позволи да ги направи забранени за него. Това се нарича човек да влезне в ихрам. Човек за да влезне в ихрам, трябва да се обвие с кърпи, които да нямат по тях шевове и нищо зашито. На тези кърпи се казва ихрам. Но в действителност това не е ихрам. Без да се изпълнят условията за ихрама, човек дори да завие с тези кърпи, не означава, че е влезнал в ихрам.
Как се влиза в Ихрам?
Условието човек да влезне в ихрам е възнамерението и телбието т.е. Леббейке аллахумме леббейк. Леббейке ля шерийке леке леббейк. Иннелхамде уанниамете леке уалмулк ля шерийке леке. Тези двете трябва да бъдат едновременно заедно. Без де се осъществят тези две нещо, не е осъществява влизането в ихрам. Ако направи телбийе и не направи възнамерението, то не се счита, че този човек е влезнал в ихрам. Ханефийските учени са казали, че телбийето и възнамерението трябва едновременно да са заедно и не могат да се разделят.
Хусам-и Шехид казва: „В ихрама се влиза с възнамерение, но това става, като човек прави и телбийе. Както човек влиза в намаз с възнамерение, но с условието за първоначалния текбир. Само с текбир не се влиза в намаз.” Т.е. както човек влиза в намаз с възнамерение и с първоначален текбир, по същият начин се влиза в ихрам на мястото наречено микат с възнамерение и с телбийе.
Възнаметението: Възнамерението хаджията го прави със сърцето си, но е мустехаб да се каже и с езика. Ако хаджията иска да направи теметту хадж, то на миката прави възнамерение само за умра.
Хусам-и Шехид казва: „В ихрама се влиза с възнамерение, но това става, като човек прави и телбийе. Както човек влиза в намаз с възнамерение, но с условието за първоначалния текбир. Само с текбир не се влиза в намаз.” Т.е. както човек влиза в намаз с възнамерение и с първоначален текбир, по същият начин се влиза в ихрам на мястото наречено микат с възнамерение и с телбийе.
Възнаметението: Възнамерението хаджията го прави със сърцето си, но е мустехаб да се каже и с езика. Ако хаджията иска да направи теметту хадж, то на миката прави възнамерение само за умра.
Възнамерението се прави по следния начин:
„О, Аллах! искам да направя умра. Улесни го за мен и го приеми от мен.”
Телбиййе: Това е човек да казва: „Леббейке аллахумме леббейк. Леббейке ля шерийке леке леббейк. Иннелхамде уанниамете леке уалмулк ля шерийке леке.”
„О, Аллах! Аз отговарям на Твоя повик. Ти нямаш съдружник. Без съмнение възхвалата е за Теб, ниамета е за Теб и владението е Твое. Ти нямаш никакъв съдружник.”
По този начин се прави възнамерението и телбийето. Така човек влиза в ихрам. Но човек преди да влезне в ихрам има някои неша, които са суннет и мустехаб, добре ще е човек да ги напрви тях. Човек като влиза в ихрам не трябва да пренебрегва следните неща:
Човек, който иска да влезне в ихрама трябва да си изреже ноктите. Ако е нужно да си изчисти космите под мишниците и на срамните места. Ако иска се подстригва, бръсне и си оформя мустаците. Ако е възможно си взема гусул абдест. Тъй като този гусул абдест се прави с възнамерение за пречистване, жените, които са в месечен цикъл също си вземат гусул абдест. Предава се че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е вземал гусул абдест преди да влезне в ихрам.
Имам Мергинани след като е споменал, че станивещето за вземането на гусул абдест преди влизането в ихрам е като становището на гусул абдест, който се вземе преди джума намаз. След това Имам Мергинани е казал: „По-добре е да се вземе гусул абдест за ихрама.
Ако е не възможно хаджията да си вземе гусул абдест, то си взема обикновен абдест. Ако има си слага хубава миризма като парфюм или миск преди да влезне в ихрама. След това си сваля всичките нормални дрехи, без да остава нищо понего и облича двете части на ихрама, които се наричат Изар и Рида.
Знаесе, че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е обличал ихрама си с тези две части т.е. изар и рида. Забранено е да се обличат шити дрехи. Мъжът да си покрие срамните части и да не му е студено, то часта от ихрама, която се слага от кръста на долу се нарича изар, а с втората част от ихрама, с която покрива тялото си от кръста на горе се нарича рида. В книгата Фетеуа-и Хиндиййе се казва, че ихрама може да бъде от една част, която да покрие срамните части или аурата на мъжа. Това също така минава и в Татарханиййе. Изар е частта, която покрива тялото на мъжа от пъпа до под колената. Рида е хавлията, кото покрива раменете, гърбът и гурдите на мъжа. Часта, която се нарича изар се връзва над пъпа. Използването на топлийки и карфици за ихрама не е добро дело. Но човек който ги използва тези неща няма проблем. За него няма наказание за това нещо. В Бахру’р Раик се казва същото.
Човек, който влезне в ихрам, прекарва часта, която се нарича рида под дясната мишница и я хвърля върху лявото рамо. По този начин дясното рамо остава открито. Това се споменава в книгата Хизанету’л Муфтин.
Мъжът като влезне в ихрам си открива главата, сабува чорапите и обувките си. По време на ихрам мъжете обличат чехли. Ихрама за жените са нормалните им дрехи.
След като човек влезне в ихрам, ако не е във време, в което е забранено да се кланя намаз, кланя два рекята ихрам намаз. В предание, което се предава от Джабир се казва, че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем, след като е влезнал в ихрама на миката Зул’Хулейфе е кланял два рекята намаз.” Оповавайки се на това предание се казва, че пълнолетният след като влезне в ихрама кланя два рекята намаз и казва:
„Аллахумме инни уриидул-хадждже фе йессирху ли уе текаббелху минни.”
Значението му е: „О, Аллах! Аз искам да направя хадж. Олесни го за мен и го приеми от мен.”
Който прави възнамерение за хадж, по този начин се прави възнамерението за хадж, а който иска да направи умра, то на мястото на хадж казва умра.
След това се прави телбийе на висок глас. Жените като изричат телбийето го изричат с тих глас.
Човек, без да е направил възнамерение за ихрам, ако чете само телбийето, той не е мухрим.
Като се направи възнамерението и като се чете телбийето забраните за ихрама започват да важят за хаджията.
Телбиййе: Това е човек да казва: „Леббейке аллахумме леббейк. Леббейке ля шерийке леке леббейк. Иннелхамде уанниамете леке уалмулк ля шерийке леке.”
„О, Аллах! Аз отговарям на Твоя повик. Ти нямаш съдружник. Без съмнение възхвалата е за Теб, ниамета е за Теб и владението е Твое. Ти нямаш никакъв съдружник.”
По този начин се прави възнамерението и телбийето. Така човек влиза в ихрам. Но човек преди да влезне в ихрам има някои неша, които са суннет и мустехаб, добре ще е човек да ги напрви тях. Човек като влиза в ихрам не трябва да пренебрегва следните неща:
Човек, който иска да влезне в ихрама трябва да си изреже ноктите. Ако е нужно да си изчисти космите под мишниците и на срамните места. Ако иска се подстригва, бръсне и си оформя мустаците. Ако е възможно си взема гусул абдест. Тъй като този гусул абдест се прави с възнамерение за пречистване, жените, които са в месечен цикъл също си вземат гусул абдест. Предава се че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е вземал гусул абдест преди да влезне в ихрам.
Имам Мергинани след като е споменал, че станивещето за вземането на гусул абдест преди влизането в ихрам е като становището на гусул абдест, който се вземе преди джума намаз. След това Имам Мергинани е казал: „По-добре е да се вземе гусул абдест за ихрама.
Ако е не възможно хаджията да си вземе гусул абдест, то си взема обикновен абдест. Ако има си слага хубава миризма като парфюм или миск преди да влезне в ихрама. След това си сваля всичките нормални дрехи, без да остава нищо понего и облича двете части на ихрама, които се наричат Изар и Рида.
Знаесе, че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е обличал ихрама си с тези две части т.е. изар и рида. Забранено е да се обличат шити дрехи. Мъжът да си покрие срамните части и да не му е студено, то часта от ихрама, която се слага от кръста на долу се нарича изар, а с втората част от ихрама, с която покрива тялото си от кръста на горе се нарича рида. В книгата Фетеуа-и Хиндиййе се казва, че ихрама може да бъде от една част, която да покрие срамните части или аурата на мъжа. Това също така минава и в Татарханиййе. Изар е частта, която покрива тялото на мъжа от пъпа до под колената. Рида е хавлията, кото покрива раменете, гърбът и гурдите на мъжа. Часта, която се нарича изар се връзва над пъпа. Използването на топлийки и карфици за ихрама не е добро дело. Но човек който ги използва тези неща няма проблем. За него няма наказание за това нещо. В Бахру’р Раик се казва същото.
Човек, който влезне в ихрам, прекарва часта, която се нарича рида под дясната мишница и я хвърля върху лявото рамо. По този начин дясното рамо остава открито. Това се споменава в книгата Хизанету’л Муфтин.
Мъжът като влезне в ихрам си открива главата, сабува чорапите и обувките си. По време на ихрам мъжете обличат чехли. Ихрама за жените са нормалните им дрехи.
След като човек влезне в ихрам, ако не е във време, в което е забранено да се кланя намаз, кланя два рекята ихрам намаз. В предание, което се предава от Джабир се казва, че Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем, след като е влезнал в ихрама на миката Зул’Хулейфе е кланял два рекята намаз.” Оповавайки се на това предание се казва, че пълнолетният след като влезне в ихрама кланя два рекята намаз и казва:
„Аллахумме инни уриидул-хадждже фе йессирху ли уе текаббелху минни.”
Значението му е: „О, Аллах! Аз искам да направя хадж. Олесни го за мен и го приеми от мен.”
Който прави възнамерение за хадж, по този начин се прави възнамерението за хадж, а който иска да направи умра, то на мястото на хадж казва умра.
След това се прави телбийе на висок глас. Жените като изричат телбийето го изричат с тих глас.
Човек, без да е направил възнамерение за ихрам, ако чете само телбийето, той не е мухрим.
Като се направи възнамерението и като се чете телбийето забраните за ихрама започват да важят за хаджията.
Ихрама за жените
Относно влизането в ихрам при жените е същото както при мъжете, но ихрама за жените са техните нормални дрехи. Те могат да обличат чорапи, обувки и ръкавици, но не слагат никаб върху лицата си. Когато правят телбийе, текбир и дуа, не повишатат гласевете си.
Жени, които са в месечен цикал и влизат в ихрам, трябва да внимават със следните неща: Ако техният цикал няма да отмине преди Арафат, те трябва да направят възнамерение за Ифрад хадж.
Жени, които са в месечен цикал и влизат в ихрам, трябва да внимават със следните неща: Ако техният цикал няма да отмине преди Арафат, те трябва да направят възнамерение за Ифрад хадж.
Местата в които се влиза в ихрам (Микатите)
Значението на самата дума Микат е: „Определено време, но може да се използва и за място. Т.е. идва със значението на мястото където се влиза в ихрама.
Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „Никой не може да премине през микатите освен с ихрам.” Ханефийските учени по фикх взимайки този хадис за основа казват: „Нито един човек не може да мине през микатите освен с ихрам. Независимо дали човек отива на умра, хадж или по някоя друга причина отива в Мекка. Тези, които идват от далеч, когато стигнат на определените места за микати от страна на Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем, на тях им става фарз да влезнат в ихрам на тези места.
В едно предание, което се предава от синът на Омар радиаллаху анхума се казва, че Пратеника на Аллах саллеллахи ве селлем е казал: Мединците влизат в ихрам от миката Зул’Хулейфе. Хората от шам влизат в ихрам от миката Джухфе. Хората от областа Неджид влизат в ихрам от миката Карн. Хората от Йемен влизат в ихрам от миката Йелемлем.”
В друго предание, което се предава от Айша радиаллаху аленха се казва, че пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „За хората от Медина миката е Зул’Хулейфе, за хората от Шам и Египет миката е Джухфе, за хората от Ирак миката е Зату’Ирк, за хората от Йемен миката е Йелемлем.” Ибни Аббас радиаллаху анхума предава същото предание, както Айша радиаллаху анха. Омар радиааллаху анх в хутбето си към хората е казал: „Който от вас иска да влезне в ихрам за хаджа, да не влиза в ихрам от друго място освен от микатите.”
Микатите, които е посочил Пратеника на Аллах са следните: „За мединците и хората, които минават от там, миката е Зул’Хулейфе. За хората от Шам и за другите, които минават през там, техният микат е Джухфе. За хората от областа Неджд и за тези, които минават през там, техният микат е Карн, за хората от Йемен икоито минават през там, техният микат е Йелемлем и за хората от Ирак и които минават през там, техният микат е Зату’Ирк.
Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „Никой не може да премине през микатите освен с ихрам.” Ханефийските учени по фикх взимайки този хадис за основа казват: „Нито един човек не може да мине през микатите освен с ихрам. Независимо дали човек отива на умра, хадж или по някоя друга причина отива в Мекка. Тези, които идват от далеч, когато стигнат на определените места за микати от страна на Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем, на тях им става фарз да влезнат в ихрам на тези места.
В едно предание, което се предава от синът на Омар радиаллаху анхума се казва, че Пратеника на Аллах саллеллахи ве селлем е казал: Мединците влизат в ихрам от миката Зул’Хулейфе. Хората от шам влизат в ихрам от миката Джухфе. Хората от областа Неджид влизат в ихрам от миката Карн. Хората от Йемен влизат в ихрам от миката Йелемлем.”
В друго предание, което се предава от Айша радиаллаху аленха се казва, че пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем е казал: „За хората от Медина миката е Зул’Хулейфе, за хората от Шам и Египет миката е Джухфе, за хората от Ирак миката е Зату’Ирк, за хората от Йемен миката е Йелемлем.” Ибни Аббас радиаллаху анхума предава същото предание, както Айша радиаллаху анха. Омар радиааллаху анх в хутбето си към хората е казал: „Който от вас иска да влезне в ихрам за хаджа, да не влиза в ихрам от друго място освен от микатите.”
Микатите, които е посочил Пратеника на Аллах са следните: „За мединците и хората, които минават от там, миката е Зул’Хулейфе. За хората от Шам и за другите, които минават през там, техният микат е Джухфе. За хората от областа Неджд и за тези, които минават през там, техният микат е Карн, за хората от Йемен икоито минават през там, техният микат е Йелемлем и за хората от Ирак и които минават през там, техният микат е Зату’Ирк.
Сега да дадем малко познания за тези микати
Зул’Хулейфе: Това е миката за Мединците и за тези хаджии, които остават в Медина и след това отиват за Мекка и за хадж. Той е на 7,5 км далеч от Медина, и е на 413км далеч от Мекка.
Зату’Ирк: Това е миката за хората от Ирак и за онези, които ще отидат на хафж по този път. Този микат е взел името от планината, която се намира в долината на Акик. Тази планина се казва Ирк. Някои от учените по фикх казват, че е по добре да се влезне в ихрам от долината Акик. Този микат е на 94км разтояние от Мекка.
Джухфе: Това е едно село. Ибни Абидин казва, че причината да бъде назован този микат с името Джухф е следната: „Думата Джухф означава вода, която е останала върху скала. На това място му са дали това име. Някога е дошло наводнение и е отнесло всичко, което е имало там. В действителност истинското му име е Мехйеа. Но както се казва не са останали никакви следи от това. Казват, че са останали само някои скрити следи, но тях освен неколцина бедевийци никой друг не може да ги познае. Затова нещо Аллах знае най-добре. Хаджиите предпочитат да влезнат в ихрам на мястото, което се нарича Рабид, а някои от хората го наричат Рабиг. Този микат се намира на разтояние 320км от Мекка.
Карн или Карну’л-Меназил: Това е миката на хората, които са от област Неджд и на тези от хаджиите, които идват на хадж от тази страна. Карн е името на една планина, която се намира срещу Арафат. Разтоянието на този микат от Мекка е около 44км.
Йелемлем: Това миката на хората Йемен, и тези които идват от тази страна на хадж. Йелемлем е името на една планина. Разтоянието на този микат до Мекка е около 47-50км
Който минава с възнамерение за търговия през микатите и няма намерение да птиде в Мекка, то за него не е вааджиб да влезне в ихрам. Например Джида е град, който се намира между Мекка и Медина. Човек, който отива в Джида с търговска цел и няма намеренеи да отиде в Мекка, то той не трябва да влезне в ихрам.
Вярващите, които живеят в Мекка, те влизат в ихрам за хадж от домовете си.
Но който живее в Мекка и иска да наорави умра, трябва да отиде в месджиди Аиша и от там да направи възнамерение за умра, защото месджиди Аиша се счита за микат на меканците.
Хората, които живеят на миката в Мекка, за тях не е нужно за всяко влизане да обличат ихрам. Според ханефийските учени по фикх: „Хората, които живеят по тези места и като постоянно влизат и излизат от Мекке, ще им е трудно всеки път да обличат ихрам, и затова те нямат нужда на всяко влизане в Мекка да обличат ихрам.
Зату’Ирк: Това е миката за хората от Ирак и за онези, които ще отидат на хафж по този път. Този микат е взел името от планината, която се намира в долината на Акик. Тази планина се казва Ирк. Някои от учените по фикх казват, че е по добре да се влезне в ихрам от долината Акик. Този микат е на 94км разтояние от Мекка.
Джухфе: Това е едно село. Ибни Абидин казва, че причината да бъде назован този микат с името Джухф е следната: „Думата Джухф означава вода, която е останала върху скала. На това място му са дали това име. Някога е дошло наводнение и е отнесло всичко, което е имало там. В действителност истинското му име е Мехйеа. Но както се казва не са останали никакви следи от това. Казват, че са останали само някои скрити следи, но тях освен неколцина бедевийци никой друг не може да ги познае. Затова нещо Аллах знае най-добре. Хаджиите предпочитат да влезнат в ихрам на мястото, което се нарича Рабид, а някои от хората го наричат Рабиг. Този микат се намира на разтояние 320км от Мекка.
Карн или Карну’л-Меназил: Това е миката на хората, които са от област Неджд и на тези от хаджиите, които идват на хадж от тази страна. Карн е името на една планина, която се намира срещу Арафат. Разтоянието на този микат от Мекка е около 44км.
Йелемлем: Това миката на хората Йемен, и тези които идват от тази страна на хадж. Йелемлем е името на една планина. Разтоянието на този микат до Мекка е около 47-50км
Който минава с възнамерение за търговия през микатите и няма намерение да птиде в Мекка, то за него не е вааджиб да влезне в ихрам. Например Джида е град, който се намира между Мекка и Медина. Човек, който отива в Джида с търговска цел и няма намеренеи да отиде в Мекка, то той не трябва да влезне в ихрам.
Вярващите, които живеят в Мекка, те влизат в ихрам за хадж от домовете си.
Но който живее в Мекка и иска да наорави умра, трябва да отиде в месджиди Аиша и от там да направи възнамерение за умра, защото месджиди Аиша се счита за микат на меканците.
Хората, които живеят на миката в Мекка, за тях не е нужно за всяко влизане да обличат ихрам. Според ханефийските учени по фикх: „Хората, които живеят по тези места и като постоянно влизат и излизат от Мекке, ще им е трудно всеки път да обличат ихрам, и затова те нямат нужда на всяко влизане в Мекка да обличат ихрам.
Кога се влиза в ихрам за хадж?
В ихрам се влиза в месеците за хадж. Месеците за хадж са следните: Шеууал, Зилкаде и първите десет дни от месец Зилхидждже. Някои от ислямските учени са казали, че може да се влиза в ихрам преди да са навлезнали месеци за хадж. Най-доброто е да се влиза в ихрам в месеците за хадж.
Забраните на ихрама
Човек, който е влезнал в ихрам, за него някои неща стават забранени. Тези неща се наричат забраните на ихрама. Тези забрани започват от както се влезне в ихрам т.е. като се направят възнамерението и телбийето, и продължават до като човек не излезне от ихрам.
Човек, който е влезнал в ихрам се старае с голяма старателност да се предпазва от онези неща, които Аллах Теаля му ги е забранил по време на ихрам. Имам Маргинани казва: „Човек в ихрам трябва да се предпазва от забраните, които му е поставил Аллах по време на ихрама, а те са: полов акт, да спори с друг и да се кара. Относно това нещо в Корана Аллах Теаля повелява: „Поклонението хадж е в знайни месеци и който през тях си наложи поклонението, да няма съвокупление, нито безпътство, нито прение по време на поклонението хадж!” (2:197)
Човек, който е влезнал в ихрам се старае с голяма старателност да се предпазва от онези неща, които Аллах Теаля му ги е забранил по време на ихрам. Имам Маргинани казва: „Човек в ихрам трябва да се предпазва от забраните, които му е поставил Аллах по време на ихрама, а те са: полов акт, да спори с друг и да се кара. Относно това нещо в Корана Аллах Теаля повелява: „Поклонението хадж е в знайни месеци и който през тях си наложи поклонението, да няма съвокупление, нито безпътство, нито прение по време на поклонението хадж!” (2:197)
В знамението като се казва, че няма се има изпредвид да не се доближават тези неща. Аллах като казва да няма съвокопление, с това се има изпредвид полов акт и доми, които водят до сладострастие. С израза незшътство в знамението се има изпредвид всички лоши неща. Това е посилна забрана за човек, който е в ихрам. С израва прение в знамението се има изпредвид да няма не нужен спор между хаджиите. Всички тези неща са забранени за човек, който е в ихрам.
В Корана Аллах Теаля повелява: „без да ви е разрешен ловът, и вие да сте в ихрам.” (5:1) От това знамение става ясно, че ловът по време на ихрам е забранен. Ловуването по време на ихрам е забранено.
Задължание е за всеки човек, който е влезна в ихрам да спазва неговите забрани. Ако човек наоруши забраните на ихрама, тогава според сопред забраната, която е нарошил се променя и нейното наказание.
В Корана Аллах Теаля повелява: „без да ви е разрешен ловът, и вие да сте в ихрам.” (5:1) От това знамение става ясно, че ловът по време на ихрам е забранен. Ловуването по време на ихрам е забранено.
Задължание е за всеки човек, който е влезна в ихрам да спазва неговите забрани. Ако човек наоруши забраните на ихрама, тогава според сопред забраната, която е нарошил се променя и нейното наказание.
Нещата, които са забранени по време на ихрам
Правенето на полов акт, целуването и всяко нещо, което води до извършването на полов акт. Говоренето за неща, които водят до възбуда на човек.
Човек който е в ихрам му е забранено да използва парфюм или миск.
Човек който е в ихрам му е забранено да си бръсне главата или които да било косъми по тялото.
Човек който е в ихрам му е забранено да си реже ноктите или да отреже или скъса една част от тях.
Човек който е в ихрам му е забранено да използва сапу, който мирише и шампоан при къпане.
Човек, който е в ихрам ако го сарби главата, той се почества бавно и внимателно за да не скъса или отмък някой косъм от главата.
Човек който е в ихрам му е забранено да облича дрехи, които има шито по тях, ракавици, чорапи, обувки, шапка, да порива главата си с каквото и да било и да облича мести.
Човек, който е умрял до като е в ихрам, за него Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлек казва: „Не дейте да покривате неговот лице и глава. Той на съдния ден ще бъде съживен като чете телбийе.” Ханевийските учени взимайки този хадис за основа казват, че човек, който е в ихрам не трябва да покрива лицето и главата си.
Жените по време на ихрам не излизат от нормалните си дрехи, но те откриват лицата си.
Човек който е в ихрам му е забранено да да къса тревата и растенията, които не ги е засадил човек в границите на харам, а те включват Мекка и околностите й.
Ловуването. Човек който е в ихрам му е забранено да ловува. Също така той не трябва да показва животното за лов на ловджията, който не е в ихрам. В предание, което се предава от Ебу Катаде радиаллаху анх се казва: „Ебу Катаде веднуж, когато не е бил в ихрам е уловил едно диво животно. Неговите приятели, които били с него са били в ихрам. Тоава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем ги попитал: „Вие показахе ли му го? Помогхте ли му за да го убие?” Тогавте казаха: „Не. Ние отова не сме го направили.” Тогава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем казал: „При това положение мжете да ядете от него.”
Човек който е в ихрам му е забранено да вреди на другиго, да се кара с другиго, да псува и говори лоши думи и да прави лоши и грозни постъпки.
Човек който е в ихрам му е забранено да използва парфюм или миск.
Човек който е в ихрам му е забранено да си бръсне главата или които да било косъми по тялото.
Човек който е в ихрам му е забранено да си реже ноктите или да отреже или скъса една част от тях.
Човек който е в ихрам му е забранено да използва сапу, който мирише и шампоан при къпане.
Човек, който е в ихрам ако го сарби главата, той се почества бавно и внимателно за да не скъса или отмък някой косъм от главата.
Човек който е в ихрам му е забранено да облича дрехи, които има шито по тях, ракавици, чорапи, обувки, шапка, да порива главата си с каквото и да било и да облича мести.
Човек, който е умрял до като е в ихрам, за него Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлек казва: „Не дейте да покривате неговот лице и глава. Той на съдния ден ще бъде съживен като чете телбийе.” Ханевийските учени взимайки този хадис за основа казват, че човек, който е в ихрам не трябва да покрива лицето и главата си.
Жените по време на ихрам не излизат от нормалните си дрехи, но те откриват лицата си.
Човек който е в ихрам му е забранено да да къса тревата и растенията, които не ги е засадил човек в границите на харам, а те включват Мекка и околностите й.
Ловуването. Човек който е в ихрам му е забранено да ловува. Също така той не трябва да показва животното за лов на ловджията, който не е в ихрам. В предание, което се предава от Ебу Катаде радиаллаху анх се казва: „Ебу Катаде веднуж, когато не е бил в ихрам е уловил едно диво животно. Неговите приятели, които били с него са били в ихрам. Тоава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем ги попитал: „Вие показахе ли му го? Помогхте ли му за да го убие?” Тогавте казаха: „Не. Ние отова не сме го направили.” Тогава Пратеника на Аллах саллеллаху алейхи ве селлем казал: „При това положение мжете да ядете от него.”
Човек който е в ихрам му е забранено да вреди на другиго, да се кара с другиго, да псува и говори лоши думи и да прави лоши и грозни постъпки.
Следните неща не са забранени за човек, който е в ихрам:
Човек който е в ихрам му е позволено да се къпе, да използва сапун без миризма, да си мие зъбите, да си извади зъб, да отреже нокът или косъм, който ми пречи и вреди, да му се взима кръв, да му се бие инжекция, да му се слжи бинт върху рана, ръчен часовник, да носи пръстен и гривня, да носи колан, да носи на раменете си чанта, без да покрива лицето и главата си да сложи върху себе си одиало.
Човек, който е влезнал в ихрам, по време на патуването до Мекка трябва мнго да се чете телбийе, текбир, салеват. Когато достигнат граници на харам, правят дуа. Който иска може да чете дуата при влизане в Мекка, която е в книжките с дуи.
Когато се настанят в хотелите, си почиват за малко. След което отиват към Кябето, като се чете телбийе. Когато се види Кябето се спира с четенето на телбийето. След което се прави тавафа за умра.
Човек, който е влезнал в ихрам, по време на патуването до Мекка трябва мнго да се чете телбийе, текбир, салеват. Когато достигнат граници на харам, правят дуа. Който иска може да чете дуата при влизане в Мекка, която е в книжките с дуи.
Когато се настанят в хотелите, си почиват за малко. След което отиват към Кябето, като се чете телбийе. Когато се види Кябето се спира с четенето на телбийето. След което се прави тавафа за умра.
Няма коментари:
Публикуване на коментар